Nieuw: elektrische Renault Trucks E-Tech C 10x4 betonmixer
De uitbreiding van batterij-elektrische technologie naar nieuwe bedrijfstoepassingen vereist de ontwikkeling van oplossingen op maat. Betontransport, dat een hoog laadvermogen vereist, wordt direct beïnvloed door het gewicht van de batterij. Om operationele efficiëntie, economische prestaties en de noodzaak van decarbonisatie met elkaar te combineren, hebben Renault Trucks en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter een dubbele innovatie ontwikkeld: een vijfassige Renault Trucks E-Tech C, uitgerust met een volledig elektrische mixer die tot 10 m³ beton kan vervoeren. Dit innovatieve voertuig wordt onthuld op de stand van Schwing-Stetter tijdens de Bauma-beurs, die van 7 tot 13 april 2025 in München plaatsvindt.
100% elektrische oplossing voor betontransport
Renault Trucks, pionier op het gebied van elektromobiliteit met het breedste aanbod van koolstofvrije transportoplossingen in Europa, en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter, een leider op het gebied van betontransportsystemen, hebben hun krachten gebundeld om een duurzame oplossing te ontwikkelen voor de bouwsector. Samen hebben ze een volledig elektrische, nul-emissie oplossing gecreëerd specifiek voor professionals in de betonindustrie.
Wendbaar én een hoog laadvermogen
Betontransport vereist vaak zware laadvermogens. De overstap naar elektrisch rijden zou het laadvermogen vanwege het gewicht van de batterij kunnen verminderen. Om dit probleem op te lossen, heeft Renault Trucks een uniek vijfassig model ontwikkeld: de Renault Trucks E-Tech C 10x4.
Met deze extra as behoudt de vrachtwagen uitstekende wendbaarheid, essentieel voor het navigeren door stedelijke gebieden en het bereiken van krappe bouwlocaties. Dankzij een slimme herindeling – waarbij de batterijen achter de cabine zijn geplaatst – wordt de ruimte op het chassis optimaal benut, wat resulteert in een korte wielbasis en een kleinere draaicirkel.
CO₂-neutraal betontransport
Schwing-Stetter heeft een elektrische betonmixer ontwikkeld die rechtstreeks wordt aangedreven door de batterijen van de vrachtwagen. Deze geïntegreerde oplossing zorgt voor een volledig CO₂-neutraal transport van beton, wat bijdraagt aan de verduurzaming van de sector. Renault Trucks adviseert klanten over de optimale keuze van het aantal batterijen en de laadstrategie, om te voorkomen dat te grote batterijen het laadvermogen verlagen, de operationele kosten verhogen en de ecologische voetafdruk onnodig vergroten.
Met deze truck mag je in Nederland de weg op
De Renault Trucks E-Tech C 10x4 komt beschikbaar in Zwitserland, Ierland, Luxemburg, Finland, Slowakije, Litouwen en Nederland, waar de wetgeving het gebruik van vijfassige bakwagens toestaat (afhankelijk van de nationale wetgeving). Renault Trucks pleit voor harmonisatie van de Europese regelgeving om de invoering van elektrische technologie in het betontransport te versnellen.
Met deze innovatie bevestigen Renault Trucks en Schwing-Stetter hun inzet voor de verduurzaming van het transport en het tegemoetkomen aan de eisen van de betonindustrie op het gebied van productiviteit en concurrentievermogen.