Volvo Trucks weer marktleider in elektrische vrachtwagens
Voor het vijfde jaar op rij is Volvo Trucks marktleider in elektrische vrachtwagens met een gewicht van 16 ton en zwaarder, met een segmentaandeel van 47% in Europa. Volvo heeft ook een leidende positie in dit segment zware elektrische vrachtwagens in Noord-Amerika.
Volvo Trucks is marktleider in het segment zware elektrische vrachtwagens (GVW van 16 ton en meer) in Europa. Er werden in 2024 in Europa 1.970 elektrische Volvo-trucks geregistreerd, wat resulteerde in een segmentaandeel van 47%. De top vijf markten voor Volvo's elektrische vrachtwagens in 2024 waren Nederland, Duitsland, Zweden, Noorwegen en Zwitserland. Volvo Trucks heeft ook een leidende positie in Noord-Amerika, met een marktaandeel van meer dan 40% binnen dit segment in 2024.

Je komt steeds verder met een elektrische truck
"We zijn trots om de transitie naar emissievrij transport te leiden. We hebben een zeer sterk portfolio van elektrische vrachtwagens voor regionaal, stads- en bouwtransport. Onze volgende elektrische truck op de markt zal langere afstanden tot 600 kilometer op één enkele lading kunnen rijden", zegt Roger Alm, president Volvo Trucks.
"Alle transportbedrijven, groot en klein, die vooroplopen en investeren in elektrische vrachtwagens wil ik bedanken”, zegt Roger Alm. “Ik ben zo trots dat jullie Volvo kiezen als partner op de weg naar zero emissies! Ook dank aan onze dealers, leveranciers en collega's binnen de Volvo Group."

Breed aanbod elektrische trucks
Volvo Trucks, dat in 2019 begon met de serieproductie van elektrische trucks, heeft nu acht elektrische truckmodellen in het productassortiment en heeft in totaal meer dan 4.800 elektrische vrachtwagens aan klanten wereldwijd geleverd.
"De groei van het aantal elektrisch aangedreven Volvo-trucks gaat hard. Onze totale vloot heeft nu meer dan 140 miljoen kilometer gereden bij klanten over de hele wereld. Steeds meer elektrische vrachtwagens zijn onderweg, rijden in nieuwe geografische gebieden en verminderen elke dag de CO2-uitstoot voor onze klanten. Dat is geweldig om te zien”, vertelt Roger Alm.

Hoe kunnen we nog sneller?
In 2024 vertegenwoordigden elektrische trucks slechts 1,3% van de totale vrachtwagenmarkt in Europa. Dat is een goed begin, maar er is meer nodig om de energietransitie te versnellen.
Een bredere acceptatie van elektrische vrachtwagens is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur inclusief de capaciteit van het elektriciteitsnet, een gunstiger TCO (total cost of ownership) voor transportbedrijven, openbare aanbestedingen van transport zonder uitlaatgasemissies en een duurzame toeleveringsketen.

Meer snelladers langs Europese wegen
"Om de verschuiving naar emissievrij transport te versnellen, is het hebben van elektrische vrachtwagens onvoldoende. Volgens onze analyse hebben we 40.000 snelladers langs Europese wegen nodig, om een potentieel totaal van 400.000 elektrische vrachtwagens tegen 2030 van stroom te kunnen voorzien. Ook zijn efficiëntere economische beleidsmaatregelen nodig die het bezit van elektrische vrachtwagens winstgevend maken voor alle transportbedrijven", zegt Roger Alm.
"We staan in nauw contact met alle belanghebbenden, omdat het heel duidelijk is dat er veel meer moet worden gedaan – en met een groter gevoel van urgentie – om ervoor te zorgen dat de transitie nu versnelt."