Volvo FH I-Save: brandstofbesparing tot 10%

Met de komst van de nieuwe generatie Volvo FH is I-Save nog interessanter. Het samenspel van een verder geoptimaliseerde aandrijflijn, de nieuwe generatie I-See en het aerodynamische ontwerp draagt bij aan een brandstofbesparing tot 10%. 

Wat is I-Save?

Brandstofverbruik verlagen en daardoor CO2-uitstoot verminderen, is cruciaal voor de sector, vooral in het internationaal transport. I-Save bestaat uit veel brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is. 

D13TC-motor met Turbo Compound-technologie

De 13-liter motor met Turbo Compound-technologie, die begin 2019 werd geïntroduceerd, is de zuinigste motor van Volvo tot nu toe. De eerste generatie van de Volvo FH I-Save liet toen zien dat de brandstofkosten voor diesel en AdBlue tot 7% konden worden verlaagd in vergelijking met een truck zonder I-Save en met de conventionele 13-liter motor van Volvo. Dit cijfer werd bevestigd door onafhankelijke tests en tal van klantervaringen.
 

volvo-fh-i-save2020-3

Balans tussen brandstofverbruik en rijeigenschappen

Met de nieuwe generatie Volvo FH I-Save hebben de productontwikkelaars van Volvo Trucks het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Software-updates op basis van een analyse van gebruikersgegevens hebben de balans tussen brandstofverbruik en rijeigenschappen nog verder verfijnd en geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een verdere reductie van het brandstofverbruik wanneer de Eco-modus is ingeschakeld.
 

Aerodynamica, nieuwe achterassen en nieuwe functie I-See

Naast de upgrade van I-Save heeft de nieuwe Volvo FH een aerodynamischer ontwerp met een lagere luchtweerstand. Ook zijn er nieuwe achterassen beschikbaar met nog snellere eindreducties zodat er op kruissnelheid met extreem lage toerentallen gereden kan worden.

Voor een nog grotere besparing heeft I-See nu een nieuwe functie waarmee de truck kan detecteren wanneer het efficiënt is om het toerental een beetje te laten oplopen, om vervolgens uit te rollen, zelfs op wegen die er op het oog vlak uitzien.

volvo-fh-i-save2020

Meer comfort voor de chauffeur

De nieuwe Volvo FH I-Save betekent niet alleen een grote stap voorwaarts qua brandstofbesparing. Het 300 Nm grotere koppel binnen een breed toerengebied resulteert in soepele rijeigenschappen en levert het vermogen dat nodig is om een hoge en constante gemiddelde snelheid te behouden bij een laag toerental, zelfs op een zware, uitdagende route. Daarmee is het gemakkelijker en comfortabeler om zuinig te rijden.

Volvo FH met I-Save-pakket

De Volvo FH met I-Save bevat naast de D13 TC-dieselmotor een pakket vol geavanceerde functies die bijdragen aan brandstofbesparing én chauffeurscomfort, zoals I-Cruise met I-Roll en I-See. Ook is I-Shift geoptimaliseerd voor lange afstanden. Daarnaast beschikt de Volvo FH met I-Save over nieuwe zuinige achterassen, motoruitschakeling bij stationair draaien en stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst.
 

Efficiënt rijden: I-See analyseert alvast de route

I-See gebruikt kennis over de komende route om de energie van de truck optimaal te benutten bij het rijden in de heuvels. I-See regelt de versnellingskeuze, het optrekken en het afremmen op de motor wanneer de functie I-Cruise is geactiveerd. I-See is voorzien van een nieuwe kaart met hoge resolutie voor een meer exacte topografische positionering.

Perfect schakelen met I-Shift voor internationaal transport

I-Shift is specifiek ontworpen om efficiënt te rijden op snelwegen. De geoptimaliseerde software voor lange trajecten helpt om brandstof te besparen. Zo wordt bij het rijden in de Economy-modus iedere schakeling exact getimed, waardoor de motor altijd met het meest efficiënte toerental kan draaien.

I-Cruise met I-Roll: de energie van de truck optimaal benut

I-Cruise helpt om de snelheid constant te houden. Ook helpt I-Cruise om een hoge gemiddelde snelheid aan te houden met een hogere productiviteit, en om veiliger en comfortabel te rijden. Bij afdalingen zorgt I-Roll ervoor dat de motor automatisch wordt ontkoppeld om de bewegingsenergie van de truck te gebruiken in plaats van brandstof.

*D13TC Euro 6 stap D met het LH Fuel-pakket (I-Save) versus D13 eSCR Euro 6 stap D. Het daadwerkelijke brandstofverbruik varieert afhankelijk van allerlei factoren, zoals het gebruik van cruise control, de actuele topografie, rijervaring van de chauffeur en weersomstandigheden.


Meer weten over de Volvo FH met I-Save?
Mijn collega's en ik helpen je graag verder.
Boek jouw proefrit Neem contact op
Harry van Dam Nijwa Veendam
nijwa-verkoper-harry-van-dam

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.