APK-Keuring
Bij de jaarlijkse, verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK) komt meer kijken dan je denkt. Bij Nijwa controleren wij uw truck op ruim 100 punten. Wat lijkt op een verplichting helpt bij het voldoen aan de veiligheids- en milieueisen. Daarom worden na afloop van de APK-keuring alle conclusies verzameld in een keuringsrapport. Aan de hand hiervan bespreken we samen welke eventuele reparaties noodzakelijk zijn om weer veilig op weg te kunnen. De goedkeuring van de truck wordt aan de RDW doorgegeven. Een greep uit de controles …
Remmentestbank
Op de remmentestbank wordt de remvertraging berekend. Hier wordt een waarde bij opgeteld om een volgeladen vrachtwagen te simuleren. Aan de hand van deze optelsom wordt beoordeeld of de remmen naar behoren werken.
Motorblok
Het motorblok krijgt een grondige inspectie met een groot aantal checkpunten. Zoals controle op lekkages, geluidsniveau en uitstoot van koolmonoxide.
Koplampen en achterlichten
Het lichtbeeld van de koplampen wordt gecontroleerd. Daarnaast wordt op meerdere punten beoordeeld of het licht voldoende afbuigt richting de berm, zodat medeweggebruikers er geen hinder van ondervinden. Uiteraard wordt ook gekeken naar de achterlichten. Hier wordt gekeken naar het functioneren en bijvoorbeeld de staat van de bevestiging.
Kruiskoppeling aandrijfas
Om een goede aandrijving van de achteras te waarborgen, wordt onder andere gecontroleerd of de kruiskoppeling in de aandrijfas goed vastzit en spelingsvrij is.
Banden
De banden worden op 10 verschillende punten visueel en auditief gecontroleerd. Zo ook de diepte van het bandenprofiel. Deze moet ten minste 1,6 mm diep zijn voor voldoende grip.
Vierkringsbeveiligingsventiel
De werking van het vierkringsbeveiligingsventiel wordt gecontroleerd door één van de twee remkringen te ontluchten. Als de tweede remkring op druk blijft staan, kan de truck, indien er luchtlekkage optreedt, altijd blijven remmen.
Ruitenwissers
Goed zicht is essentieel voor de veiligheid onderweg. Daarom wordt gecontroleerd of de ruitenwissers functioneren in tenminste één stand en of de rubbers de ruit voldoende schoon wissen. Ook de ruit heeft een aantal controlepunten die de veiligheid van de chauffeur moeten blijven garanderen.
Ophanging en vering
De fuseepennen, lageringen, bussen en kogels alsmede de overige draaipunten van een volledig onafhankelijke wielophanging worden op vier punten gecontroleerd. Te veel speling kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de wiellagers vastlopen. Ook het veersysteem wordt, zowel voor als achter, op vier punten getest. Goed werkende en deugdelijk bevestigde schokdempers zonder breuken of scheuren zijn belangrijk.
Wij zorgen voor een reminder als de APK-keuring eraan komt.
Meer weten over de 100 punten waarop wij controleren?
Direct contactWil je meer informatie of heb je een vraag? Mijn collega’s en ik staan voor je klaar.
Neem contact opNijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!
Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.