Van ongeluk naar ommekeer: hoe chauffeur Peter weer kan rijden met een aangepaste Volvo FH
Chauffeur Peter van Nijnatten verloor bij een ernstig ongeluk zijn linkeronderarm. Hij legde een indrukwekkende weg af om weer achter het stuur te kunnen zitten. Nu doet hij met een op maat geconfigureerde Volvo FH-trekker bulktransport. “Ik ben weer waar ik hoor: op de weg, achter het stuur.”
12 januari 2023 en 17 september 2024. Dat lijken twee willekeurige data, maar niet voor chauffeur Peter van Nijnatten van Hoving Transport uit Roden. In de 614 dagen tussen deze twee data stond zijn leven op zijn kop. Op 12 januari 2023 ging het op de A4 in de buurt van Aachen in Duitsland mis. Hij kreeg een ernstig ongeluk. “Het hele span lag op de kant, maar ik heb daar geen bewuste herinneringen aan.”
Eén doel: terugkeren als chauffeur
Het ongeluk had verstrekkende gevolgen. Peter lag maandenlang in het ziekenhuis en uiteindelijk moest zijn linkeronderarm worden geamputeerd. Eenmaal thuis uit het ziekenhuis, had hij een duidelijk doel: hij wilde weer aan de slag als beroepschauffeur: “Ik ben nooit iemand geweest die bij de pakken neerzit en ben een chauffeur in hart en nieren. Sinds 1996 ben ik beroepschauffeur. Ik kom uit een familie met een transportbedrijf en wist al vroeg dat ik dit werk wilde doen. Zodra ik met mijn eerste baan genoeg had verdiend om een transportopleiding te betalen, ben ik de vrachtwagen opgestapt. Er stroomt geen bloed door mijn aderen, maar diesel. Ik ben geen man om thuis te blijven zitten; ik wil de weg op.”

“Rijden met één hand went vrij snel. Natuurlijk is het anders, maar met aanpassingen zoals een aangepaste richtingaanwijzer kan ik alles gewoon doen.”
Wat is er mogelijk?
Samen met zijn werkgever Henk Blaauw, eigenaar van Hoving Transport, volgde een zoektocht naar de mogelijkheden. Blaauw: “Tijdens zijn herstelperiode, kwam het vuur bij hem terug. Hij wilde niets liever dan weer rijden en was vastberaden om dat voor elkaar te krijgen.”
In de zoektocht naar een oplossing, kwamen de mogelijkheden van een Volvo-truck met Volvo Dynamic Steering in beeld. Het CBR heeft een paar jaar geleden na onderzoek en praktijktesten namelijk vastgesteld dat Volvo Dynamic Steering in combinatie met intelligente veiligheidssystemen voldoende ondersteuning biedt voor chauffeurs als zij niet twee volledig functionerende armen hebben om een truck te besturen.
Peter doorstaat de rijtest met glans
Om weer te mogen rijden, moet de chauffeur een verklaring invullen, langs bij een keuringsarts en een rijtest doen. Bij die test gaat iemand van het CBR met de chauffeur mee. Het is nadrukkelijk geen examen. De rijtest is er alleen om te kijken of de chauffeur de truck veilig kan besturen en goed kan deelnemen aan het verkeer. Als deze rijtest met succes wordt afgelegd, ontvangt de chauffeur een rijbewijs waar een specifieke code op staat. Die code matcht met het chassisnummer van een truck die is voorzien van Volvo Dynamic Steering. De chauffeur mag dan alleen met die specifieke truck rijden.
Peter doorstond de rijtest bij het CBR met glans. Blaauw: “Bij Nijwa hebben we via hun afdeling Nijwa Rent vervolgens een Volvo FH gehuurd die is voorzien van Volvo Dynamic Steering om te testen hoe dat gaat en bevalt. Dat pakte heel goed uit. Met een paar kleine aanpassingen bleek Peter heel goed in staat zijn werk weer te kunnen doen. Toen hebben we de Volvo FH gekocht.”

‘Het mooiste werk’
Op 17 september 2024 mocht hij voor het eerst weer voor zijn werkgever rijden. “Dat was fantastisch. Eindelijk kon ik weer het werk doen wat ik zo graag doe en dan ook nog in het bulktransport, wat ik het mooiste werk vind. De afwisseling maakt het zo mooi, en de verre reizen geven een extra dimensie. Ik kom in Duitsland, Frankrijk, België en soms nog veel verder. Hoe verder, hoe mooier.”
Hoe is het om met deze truck te rijden?
“Rijden met één hand went vrij snel”, vertelt Peter. “Natuurlijk is het anders, maar met aanpassingen zoals een aangepaste richtingaanwijzer kan ik alles gewoon doen. Sinds kort heb ik ook een nieuwe kipper, waarbij ik veel functies kan bedienen met een afstandsbediening. Ik kan nu met een druk op de knop het zeil openen, de bumper bedienen en een trilfunctie op de vloer activeren om de resterende lading uit de kipper te draaien. De nieuwe combinatie bevalt me prima. Ik ben weer waar ik hoor: op de weg, achter het stuur.”

‘Met doorzetten kun je veel bereiken’
Henk Blaauw is trots op het eindresultaat. “Alle betrokken partijen – Peter, wijzelf en Nijwa – hebben hier samen aan gewerkt. Het was voor Peter een zwaar traject, niet alleen vanwege de situatie zelf, maar ook door alles wat er daarna bij kwam kijken. We hebben er alles aan gedaan om samen met hem te knokken – en dat is gelukt. Dit laat zien dat je met gezamenlijke inspanning en doorzettingsvermogen veel kunt bereiken. In dat opzicht hebben we veel steun gehad van Nijwa. We hebben een erg prettig contact gehad met hun vertegenwoordiger, die zich enorm heeft ingespannen om alles voor elkaar te krijgen. Nijwa heeft met deze oplossing op maat echt iets moois mogelijk gemaakt.”
Hoving Transport groeit door op nieuwe locatie
Hoving Transport is gespecialiseerd in het vervoer van droge bulkproducten, vooral in de toelevering voor de petfoodindustrie. Het familiebedrijf werd opgericht in 1934 als bodedienst in Tweede Exloërmond. In 2009 nam de huidige eigenaar Henk Blaauw, kleinzoon van de oprichter, het bedrijf over. Sindsdien is Hoving Transport sterk gegroeid en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de branche. Het wagenpark bestaat nu uit 25 trucks en 40 trailers. In 2024 verhuisde het bedrijf naar een moderne locatie in Roden, met een groot magazijn en kantoorruimte.