Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant gaan met Volvo FM voor maximaal laadvermogen
Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant hebben twee bijzondere Volvo FM 460 10x4 TAG-XL-betonmixers in gebruik genomen. Het zijn de eerste Volvo FM-betonmixers in de vloot van beide bedrijven. De keus viel op de Volvo FM vanwege het hoge laadvermogen, de lage instap en het comfort voor de chauffeur. De trucks zijn geleverd door Nijwa Hengelo.
Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant leveren met de nieuwe trucks betonmortel aan afnemers in Noordoost-Nederland. Het zijn voor beide bedrijven om meerdere redenen bijzondere trucks, vertelt Fleet Manager Marc Zwiers van AGAR Holding, waar Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant onderdeel van zijn.
“Het zijn voor deze bedrijven niet alleen de eerste Volvo-trucks, maar ook de eerste trucks die af fabriek aan de achterzijde volledig luchtgeveerd zijn. Betonmortel Centrale Koudekerk, dat sinds twee jaar ook onderdeel is van AGAR Holding, was reeds bekend met Volvo FM-betonmixers en de ervaringen met luchtvering zijn zeer positief. Voor het leveren van beton komen onze chauffeurs vaak op niet verharde, oneffen of drassige ondergronden. In zulke situaties komt het goed uit dat je met de luchtvering op de trekas tijdelijk iets meer asdruk kunt geven voor optimale stabiliteit en trekkracht.”

Maximaal laadvermogen, minimaal eigen gewicht
Ook op andere punten kwam de Volvo FM als beste naar voren, vertelt Zwiers. “Als Fleet Manager zoek ik altijd naar trucks met een laag eigengewicht, een zo’n hoog mogelijk laadvermogen en een gunstig Total Cost of Ownership. Op al deze punten scoort de Volvo FM goed. Beide trucks zijn uitgerust met een TAG-XL asconfiguratie, waarbij de achterste as af-fabriek widespread is gezet. Daardoor is het laadvermogen met twee ton vergroot en benutten we het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal. De Volvo FM-betonmixers hebben af fabriek een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31 ton. Daarmee zijn het de trucks met de hoogste laadvermogens in onze vloot. Groot voordeel is dat deze optie af fabriek leverbaar is, zodat je met maar een partij te maken hebt.”

Rijcomfort en veiligheid voorop
De Volvo FM-betonmixers zijn voorzien van respectievelijk een 15-kuubs Schwing Stetter betonmixer en een 16-kuubs betonmixer van Mulder Europe. “We kiezen voor grotere mixertrommels omdat we mengsels met verschillende consistenties rijden, die soms erg vloeibaar zijn.”
Wendbaarheid en rijcomfort waren ook belangrijke eisen. Om die reden is gekozen voor Volvo’s FM met gestuurde naloopas en het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Een betonmixer chauffeur stapt dagelijks veertig keer in en uit de cabine, dus een ergonomische instap is erg belangrijk”, vertelt Zwiers. “De Volvo FM heeft een lage instap zodat je makkelijk in- en uitstapt. Vanuit de dagcabine heb je perfect zicht en voor maximale veiligheid hebben we gekozen voor uitgebreide veiligheidsopties en dodehoekcamera’s. Onze chauffeurs vinden Volvo Dynamic Steering werkelijk waar fantastisch. De truck stuurt zo licht, je kunt ‘em bijna met je pink besturen.”
Ontdek de Volvo FM
‘Nijwa denkt met je mee’
De nieuwe trucks zijn geleverd door Nijwa Hengelo. Zwiers: “Over de samenwerking met Nijwa zijn we zeer tevreden. Als AGAR Holding hebben we zestig betonmixers en ruim honderd eenheden, waaronder diverse Volvo-trucks. Het servicelevel en de communicatie van Nijwa zijn goed, ze staan voor ons klaar en ze maken waar wat ze zeggen.”
Jubileum
Betoncentrale Twenthe vierde onlangs het zeventigjarig bestaan. In 1955 richtte A.G.A. Reef (AGAR) de eerste betoncentrale op in Hengelo (Ov.). In de jaren daarna volgden betoncentrales in Enschede, Almelo, Doetinchem en Groenlo. Tegenwoordig is Betoncentrale Twenthe, evenals Betoncentrale Diamant, onderdeel van AGAR Holding, dat bestaat uit tien betoncentrales en in totaal elf werkmaatschappijen in Nederland die gespecialiseerd zijn in de productie en levering van betonmortel, droge mortel, betonwaren, het verpompen van cement en het vervoer van zand en grind, zowel per truck als per schip. Internationaal is AGAR actief via gelieerde bedrijven in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.