Bidon|Fritom kiest lichtgewicht met Volvo Light Concept truck
Bidon|Fritom heeft onlangs twee nieuwe Volvo FH Light Concept trucks aangeschaft. De lichtgewicht trekkers worden ingezet voor het transport van vloeibare chocolade binnen heel West-Europa. Doordat Volvo Trucks een lichte trekker kon specificeren zonder concessies te doen aan veiligheid, kwaliteit en comfort koos Bidon|Fritom opnieuw voor de Volvo FH. De trucks werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep Rijssen.
Bidon|Friton is een gespecialiseerde tankvervoerder die op grote schaal onder meer wei, een bijproduct van de kaasindustrie en vloeibare chocolade op 60º Celsius transporteert. Het verzorgingsgebied bestrijkt heel West-Europa met zwaartepunten in de Benelux, Duitsland en Scandinavië.
“In het tanktransport is het eigengewicht van een truck altijd een belangrijke vraag. Veel ritten worden het hele jaar door dag in dag uit gemaakt. En elke kilo product per rit meer telt. Met de lichtste truck heb je je klant meer te bieden.” - Harry Brand, wagenparkbeheerder van Bidon|Fritom
Nieuwe lichtgewicht achterasinstallatie
De Volvo FH Light Concept truck beschikt over de lichte Euro 6 stap C-motor met commonrail injectiesysteem in 13-liter uitvoering. Door het gebruik van lichtere materialen en door onderdelen op een innovatieve manier samen te voegen in onder andere de vooras, veerinstallatie, voorasophanging en stuurinrichting heeft Volvo Trucks een aanzienlijke gewichtsreductie kunnen realiseren. De nieuwe lichtgewicht achteras heeft een geoptimaliseerde behuizing en asophanging. De constructie met geoptimaliseerde gietstalen veerpoot, reactiestangen van aluminium en de aluminium draagarm voor achterasinstallatie levert een gewichtsbesparing van 90 kilo op.“Wij reden al langer met Volvo FH Light Concept trucks. Die waren al licht, maar de recent aangepaste modellen blijken toch nog weer lichter te zijn dan hun voorgangers. Zo haalt Volvo Trucks behoorlijk winst uit de nieuwe lichtgewicht achteras. Wij proberen altijd wat mogelijk is zelf te doen. Maar wij gaan niet aan een achterasophanging sleutelen om gewicht te willen besparen. We winnen met deze trucks weer bijna 150 kilo”.