Iedere werkdag zijn onze klanten, leveranciers en collega’s bezig om een topprestatie te leveren. Maar wat doen zij in hun vrije tijd? Gert Huzink is algemeen directeur van metaalrecyclingbedrijf Riwald Recycling en coureur in de Dakar Rally. “Soms moet je het voetje op het gas houden, juist als het spannend wordt.”
‘De beleving rond Dakar is heel bijzonder’
De interesse voor snelheidssporten zat er al van jongs af aan in bij Gert Huzink. “Het moest altijd snel en hard gaan. Toen ik 12 was, ben ik begonnen met karten. Later heb ik meegedaan aan meeruren races op circuits en NK’s en WK’s rally."
"Dertien jaar geleden ben ik met mijn broers Ewald en Richard, die ons later helaas is ontvallen, als toeschouwer wezen kijken bij de Dakar Rally. Die werd toen nog in Zuid-Amerika gehouden. We waren direct verkocht: de beleving rond Dakar is heel bijzonder. We wisten meteen dat we hier ook aan mee wilden doen. Een jaar later stonden we voor het eerst zelf met een auto aan de start.”
Bijzonder: Huzink heeft de enige hybride truck
In 2015 maakte Huzink zijn debuut bij de trucks. Nu doet hij al een paar jaar mee met een Renault C460 Hybrid Edition. “De enige hybride truck in het deelnemersveld. Dat we met deze truck meedoen, heeft alles te maken met de visie van Riwald Recycling. We zetten in op duurzame en hoogwaardige recycling van metalen. Toen we gingen meedoen aan Dakar, hebben we gezegd dat we dat op zo’n duurzaam mogelijke manier willen doen.”
“De Renault waarmee we nu aan de start staan, heeft een Volvo Penta-motor met een vermogen van 850 pk en de elektromotor levert 300 pk. Onder de streep verbruiken we met deze motor ruim 30% minder brandstof in vergelijking met de eerste brandstoftruck waarmee we aan Dakar meededen.”
“Met onze Renault C Hybrid Edition laten we zien dat je kunt rijden en presteren met een alternatieve aandrijving.”
Snelheid en ervaring
Het doel om duurzaam te rijden, doet niets af aan de ambitie van Huzink om mee te doen voor de prijzen. “De afgelopen jaren hebben we laten zien dat het met de snelheid wel goed zit. Afgelopen jaar hebben we nog een etappe gewonnen. Ook de crew heeft genoeg ervaring: ik ga in januari meedoen aan mijn dertiende Dakar als coureur, navigator Rob Buursen begint aan zijn elfde Dakar en monteur Martin Roesink al aan zijn zestiende.”
‘Je moet geen angst kennen’
In Dakar is de topsnelheid reglementair begrensd op 140 kilometer per uur. De combinatie van snelheid en een zwaar parcours is uitdagend. “In elke rally maak je wel een ‘oei-oeimoment’ mee. Onlangs deden we mee aan een rally in Marokko. Daar kwamen we in een situatie dat we bijna crashten. Om dat te voorkomen en de truck op vier wielen te houden, moest ik de voet op het gaspedaal houden en met 140 kilometer per uur doorrijden. Als ik dat niet zou doen, zouden we crashen."
"In zo’n situatie heb je lef nodig. Niet door roekeloos te zijn, maar lef in de zin dat je geen angst moet kennen. Angst is in deze sport namelijk een heel slechte raadgever. Als je dat hebt, gaat het juist fout. Soms moet je het voetje op het gas houden, ook als het spannend wordt.”
“In deze sport weet je één ding zeker: je gaat onderweg uitdagingen tegenkomen, je weet alleen niet wanneer.”
12 etappes in 14 dagen
De Dakar Rally staat bekend als de zwaarste rally ter wereld. Dag na dag op een zwaar parcours presteren, terwijl de temperatuur in de cabine oploopt tot 45 graden: Dakar is zowel voor mens als techniek een beproeving. “Niet alleen voor de coureur, navigator en monteur in de truck, maar ook voor de hele begeleidingsstaf. We nemen alleen al 9 monteurs mee. Die jongens moeten soms nachten achter elkaar doorwerken. Je moet stevig in je schoenen staan om dat te kunnen.”
“Waar ik persoonlijk de meeste voldoening uit haal? Dat je elke keer weer samen met je team een uitdaging moet overwinnen. In deze sport weet je één ding zeker: je gaat onderweg uitdagingen tegenkomen, je weet alleen niet wanneer. Bij een mechanisch probleem onderweg moet je maar zien dat je het oplost en op tijd terug bent in het bivak en als je je vastrijdt op een zandduin, ben je op jezelf aangewezen om er weer uit te komen.”
Zaak gaat altijd voor
Hoe combineert Huzink zijn sport met het werk? “Dakar is een serieuze aangelegenheid, maar de zaak gaat altijd voor. Al loopt dat vaak ook in elkaar over, Dakar ligt in het verlengde van ons bedrijf. Rallyrijden is een stoere aangelegenheid en dat is de recyclingbusiness ook. Veel van onze klanten volgen het ook met interesse, dus bij een zakelijke afspraak gaat het vaak ook even over Dakar.”
“Voor mij zijn het bedrijf en Dakar prima met elkaar te combineren. Iedere week doe ik vier uur fysieke training om fit te blijven. Daarnaast zijn we gemiddeld enkele uren per week bezig met andere zaken die erbij komen kijken, zoals organiseren en testen. Dat testen doen we vaak in het weekend. Dan rijden we op vrijdagmiddag naar de testbaan in Polen en zijn we maandagochtend weer terug op de zaak.”