Elektrificatie van jouw wagenpark: waar moet je op letten?
Je wilt jouw wagenpark verduurzamen, maar waar moet je beginnen? Het is belangrijk om voldoende oplaadpunten te creëren. Wijnand Derkman, technische kartrekker van Nijwa Zero, legt in dit blog uit waar je op moet letten.
Overal kunnen tanken, waar je ook maar bent. We beschouwen het als vanzelfsprekend. Met een elektrische bedrijfswagen of truck werkt het net iets anders. Voor elektrische bestelbussen zijn er onderweg steeds meer oplaad mogelijkheden, maar voor trucks op dit moment nog nauwelijks. Eén van de oplossingen kan zijn dat je bij je eigen bedrijfspand oplaadmogelijkheden creëert.
Ambities en mogelijkheden
Overweeg je een elektrische truck aan te schaffen? Dan is mijn advies: kijk eerst goed naar de oplaadmogelijkheden voordat je überhaupt naar beschikbare trucks kijkt. Het opladen van een truck vraagt nogal wat energie. Bij het laden van één of meerdere elektrische voertuigen is er sprake van extra veel vermogensafname. Deze pieken moet je kunnen opvangen zonder dat het netwerk overbelast raakt.
Daarom is het belangrijk om te weten welke aansluiting je nu hebt. Oftewel: hoeveel vermogen is er beschikbaar? Hoeveel daarvan gebruik je op dit moment voor jouw pand en eventuele machines en wat is er nog over aan onbenutte capaciteit?
Energiescan geeft inzicht
Met de energiescan van Nijwa Zero kunnen we dat voor je in beeld brengen. We kijken naar het actuele verbruik, inventariseren de mogelijkheden van de huidige aansluiting en zetten dat af tegen jouw ambities en welke ritten je wilt elektrificeren. Een energiescan laat zien wat er nodig is om een betrouwbare laadinfrastructuur te realiseren. Is het mogelijk om nu een laadmogelijkheid te creëren voor bijvoorbeeld één elektrische truck? En is er voldoende capaciteit als je het wagenpark in de toekomst verder wilt elektrificeren?
"Een energiescan laat zien wat er nodig is om een betrouwbare laadinfrastructuur te realiseren."
Zonnestroom
Is je huidige aansluiting onvoldoende? Dan zijn er diverse mogelijkheden. Zo kun je een verzwaring van het netwerk aanvragen bij de netbeheerder. Wij kunnen die aanvraag voor je voorbereiden. Ook zijn er andere alternatieven. Her en der zijn er bijvoorbeeld initiatieven waarbij bedrijven laadpleinen aanleggen waar elektrische voertuigen worden opgeladen met zonnestroom. Bedrijven leggen zonnepanelen op hun dak en de energie die de zonnepanelen overdag opwekken, wordt opgeslagen in een accu en vervolgens gebruikt om ’s nachts elektrische trucks op te laden.
Inzet van het voertuig
Als de infrastructuur op orde is, zijn er diverse mogelijkheden om op te laden. De belangrijkste vraag is dan: ga je voor AC-laden (wisselstroom) of DC-laden (gelijkstroom)? DC-laden gaat sneller, maar is duurder. Het antwoord op de vraag wat voor jou het beste is, hangt af van allerlei factoren.
Kun je bijvoorbeeld het voertuig ’s nachts opladen en hoef je overdag tussentijds niet bij te laden om een volledige werkdag te kunnen rijden? Of moet je overdag wel snel bijladen in de middagpauze? Dan heb je een DC-snellader nodig waarmee je in korte tijd flink wat kilometers kunt bijladen. De keuze welke lader je nodig hebt, is dus afhankelijk van hoe je de truck inzet, welk vermogen je hebt en welke aansluiting je hebt.
Advies voor jouw situatie
Pas als je je laadinfra op orde hebt, kun je een elektrische truck aanschaffen. In samenwerking met onze partners, helpen we je graag bij alle stappen die nodig zijn om jouw wagenpark te elektrificeren. Van inventarisatie en advies over de laadinfra en ritanalyses tot advies over het beste elektrische voertuig voor jouw werk.