Ervaring met elektrisch: hoe is het om met de Renault Trucks E-Tech te rijden?
Valt de stroom uit? Of zijn er werkzaamheden aan transformatorstations? Dan zorgt Teunis Groep voor noodstroom zodat huishoudens en bedrijven toch elektriciteit hebben. Teunis slaat met zijn wagenpark een nieuwe weg in. Bij deze werkzaamheden worden nu ook een elektrische Renault Trucks E-Tech D Wide en Renault Trucks E-Tech T ingezet.
Wat maakt Teunis bijzonder?
“Dat is het brede gamma aan services en producten dat we onze klanten kunnen bieden”, zegt Erik ten Bolscher, directeur van Teunis Industrietechniek B.V.. “Eén tak richt zich volledig op Automotive voor onder meer automaterialen, gereedschappen, werkplaatsinrichting en IT & telecom. Teunis Industrietechniek is gespecialiseerd in systemen, apparatuur, tools en componenten voor industriële toepassingen. Wij verzorgen niet alleen de levering, maar ook de installatie en bieden 24/7-service. Daarnaast leveren we binnen ons brede pakket aan services ook bedrijfskleding.”
“Betrouwbaarheid is een must: bij een stroomstoring moeten we binnen twee uur op locatie zijn.”
Noodstroom met elektrische truck
Ook het leveren van noodstroom is een service van Teunis. “Daarvoor werken we veel in opdracht van netbeheerders en commerciële partijen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom we worden opgeroepen: soms omdat de stroom is uitgevallen vanwege een stroomstoring of omdat er geen stroom beschikbaar is vanwege werkzaamheden aan een transformatorstation of omdat er onvoldoende aansluitvermogen beschikbaar is. We gaan dan met een truck op locatie en leveren noodstroom met aggregaten, accupakketten of hybride systemen.”
“We komen CO2-neutraal voorrijden, leveren CO2-neutraal stroom en rijden CO2-neutraal weer terug.”
Nieuwe weg ingeslagen
Met het wagenpark daarvoor is Teunis Groep een nieuwe weg ingeslagen. Een paar maanden geleden heeft het bedrijf zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Renault Trucks E-Tech D Wide. “Met een elektrische truck noodstroom leveren, klinkt goed toch?”, glimlacht Ten Bolscher.
“Het is voor ons een stap richting de toekomst. Vanuit onze vestigingen in Rijssen, Tilburg en Parrega (Fr) doen we met Teunis Noodstroom projecten in het hele land. Transformatorstations staan overal, ook in binnensteden. Daar komen we ook vaak en vanaf 2025 hebben we te maken met zero-emissiezones. Wil je daar ook in de toekomst mogen komen, dan moet je wel de stap maken naar zero-emissie. Dat geldt overigens niet alleen daar: binnenkort hebben we een klus in het Dwingelderveld. Dat is een beschermd Natura 2000-gebied in Drenthe. Ook voor werk in dit soort gebieden is het ideaal als je een zero-emissie truck, in combinatie met een synchroon-accupakket waarmee we de noodstroom leveren, kunt inzetten. We komen CO2-neutraal voorrijden, leveren CO2-neutraal stroom en rijden CO2-neutraal weer terug.”
Ontdek de power van de Renault Trucks E Tech D WideHoe werken elektrische trucks in de praktijk?
Teunis Groep neemt dit jaar een tweede elektrische truck in gebruik: een Renault Trucks E-Tech T. “Deze truck heeft twee accupacks meer dan onze E-Tech D Wide, en dus meer capaciteit”, zegt Ten Bolscher. “We hebben ook al diesel aangedreven Renault-trucks in de vloot, dus we kennen het merk en Nijwa goed.”
“Dit soort trajecten moet je samendoen om met en van elkaar te leren. De eerste periode staat in het teken van ervaren. Want, hoe werken deze trucks in de praktijk? Hoe gaat het opladen? Hoe zit het met de betrouwbaarheid? Dat is voor ons een zeer belangrijk aspect: bij een stroomstoring moeten we binnen twee uur op locatie zijn om noodstroom te leveren.”
Bekijk de Renault Trucks E-Tech TEnergie slim gebruiken
Ten Bolscher kijkt ook al verder. “Als bedrijf zetten we in op innovatie en denken we graag na over mogelijke verbeteringen. Kunnen we bijvoorbeeld de energie uit de accupacks van de trucks óók gebruiken als noodstroom? Voor het rijden zelf hebben we namelijk niet veel energie nodig; onze trucks rijden tussen de 5.000 en 10.000 kilometer per jaar. Het zou mooi zijn als we in de toekomst de accu’s van de trucks op locatie kunnen ontladen en opladen.”
“Om een indruk te geven: de accupakketten die we inzetten voor de levering van noodstroom hebben een capaciteit van 500 tot 800 kWh. De accupacks van de E-Tech T hebben een capaciteit van 540 kWh. Als we de capaciteit van de trucks ook kunnen gebruiken op locatie, vergroot dat de capaciteit enorm. Over dat soort dingen denken we na en dan is het mooi dat we met Nijwa een dealer hebben die daar voor openstaat en die ervoor zorgt dat we met de juiste mensen aan tafel zitten.”