Hoe BEKO Groothandel ervoor zorgt dat het voor de bakker komt
Een lekkere taart, chocola of heerlijke croissants. Honderdduizenden consumenten genieten dagelijks van brood- en banketproducten van de warme bakker. Bakkerscoöperatie Beko voorziet hen van de benodigde ingrediënten. Vestigingsmanager Erik Veltkamp van Beko Groothandel over de essentiële rol van transport en de logistieke uitdagingen voor de komende jaren.
Van, voor en door bakkers: dat is het motto van coöperatie Beko. Dochteronderneming Beko Groothandel is de grootste inkooporganisatie in Nederland voor bakkers, patissiers, chocolatiers en ijsbereiders. Beko Groothandel voorziet afnemers van alles wat zij nodig hebben om de heerlijkste brood- en banketproducten te maken.
“We hebben vier vestigingen in Nederland, waaronder één in Meppel”, zegt Erik Veltkamp, vestigingsmanager van Beko Groothandel DC Noord. “In ons gebied beleveren we 80 à 85% van de bakkers. Samen met de andere DC’s bedient Beko Groothandel klanten in heel Nederland en een deel van België. We leveren aan ruim 3.000 bedrijven.”
7.000 artikelen
Beko Groothandel voorziet zijn afnemers van grondstoffen, versproducten en andere bakkerijbenodigdheden. “We hebben ruim 7.000 artikelen in ons assortiment”, zegt Veltkamp. “Dat zijn ingrediënten waarmee bakkers, patissiers en chocolatiers de lekkerste broden, taarten en chocoladeproducten kunnen maken. Ook leveren we aanverwante producten, zoals schoonmaakmiddelen en verpakkingen. Het aantal artikelen is in de loop der jaren verveelvoudigd. We hebben alles in ons assortiment wat onze klanten nodig hebben.”
“Distributie is een belangrijk onderdeel in de service aan onze klanten.”
De essentiële rol van distributie
Distributie is een belangrijk onderdeel in de service aan klanten. Veltkamp: “Dat doen we allemaal zelf. We rijden elke dag vaste routes en hebben bij iedere klant vaste levermomenten, vaak tot op het uur nauwkeurig. Als een bakker zijn mensen bij wijze van spreken om 9 uur heeft klaarstaan om aan de slag te gaan, is het aan ons om ervoor te zorgen dat de producten er op tijd zijn. Door het transport zelf uit te voeren en te werken met vaste mensen hebben we dat zelf in de hand. Onze chauffeur kent de bakker, weet waar hij de producten neer moet zetten en helpt desgewenst met afstapelen.”
“In 2025 krijgen we te maken met zero-emissie zones. Dat lijkt misschien nog even weg, maar je moet er wel alvast over nadenken.”
Emissievrije zones
Veel afnemers van Beko Groothandel zijn gevestigd in stedelijke gebieden. Distributie in die gebieden gaat veranderen en dat heeft ook consequenties voor ons, zegt Veltkamp: “Een van de ontwikkelingen die op ons afkomen, is de komst van zero-emissie zones in 2025. Verschillende gemeenten in ons gebied zijn daar mee bezig. We zijn nu bezig om uit te zoeken wat er precies te gebeuren staat, hoe gemeenten dat gaan invullen, welke gevolgen dat voor ons heeft en wat dat betekent voor ons wagenpark. Want 2025 lijkt dan misschien nog even weg, je moet er als bedrijf wel alvast over nadenken en op tijd schakelen.”
Elektrisch
Beko Groothandel heeft al de eerste stappen gezet in de transitie naar stiller en schoner. “Bij vervanging van een koeloplegger kiezen we nu bijvoorbeeld standaard voor een oplegger met een elektrisch aangedreven koelmotor in plaats van diesel. Die zijn stiller, wat een voordeel is aangezien we ook leveren bij bakkers die zijn gevestigd in woonwijken, en schoner en dus beter voor het milieu.”
Nieuwe Volvo FM
De vloot van Beko Groothandel DC Noord bestaat uit elf trekkers, één Volvo FM-bakwagen en drie bedrijfswagens, waarvan twee Renault Masters. “Met de Volvo FM-bakwagen leveren we op adressen waar we niet kunnen komen met een trekker-opleggercombinatie en de Renault Masters zetten we in voor de levering van nabestellingen. Binnenkort nemen we ook onze eerste drie nieuwe Volvo FM-trekkers in gebruik.”
Service van Nijwa
Onderhoud laat Beko Groothandel doen bij Nijwa Zwolle. De gemene deler tussen Beko Groothandel en Nijwa is de focus op service, ziet Veltkamp. “Dat hebben wij hoog in het vaandel staan en dat verwachten we voor ons rijdend materiaal ook van onze dealer. Nijwa heeft de aftersales uitstekend op orde. Bij een acuut probleem, worden we direct geholpen en doen ze er alles aan om het zo snel mogelijk te verhelpen. Toen we vanwege een calamiteit acuut een truck nodig hadden, kon Nijwa direct een huurtrekker leveren. Voor een bedrijf waar logistiek zo’n belangrijk onderdeel is van de dienstverlening is een dealer die zo met je meedenkt natuurlijk essentieel.”