Hoe is het om zonder spiegels te rijden?
Hoe is het om zonder spiegels te rijden?

Hoe is het om zonder spiegels te rijden?

Onze eigen Driver Trainer Ronald Meupelenberg testte een paar dagen het gloednieuwe model: de Volvo FH Aero 4x2-trekker. Hoe is het om zonder spiegels te rijden? En welke andere (veiligheids)functies vielen nog meer op? Ronald licht er 5 punten uit.

1. Je ziet meer met het Camera Monitor System

“Het Camera Monitor System is een van de meest opvallende zaken van de Volvo FH Aero. De spiegels hebben plaatsgemaakt voor camera’s. Ik geef eerlijk toe dat ik in eerste instantie sceptisch was: hoe moet je daarmee diepte inschatten en achteruit rijden? Daar ben ik snel van teruggekomen. Het voelde al snel heel natuurlijk en ik heb de spiegels geen moment gemist.”

“Het Camera Monitor System biedt een objectief breder en duidelijker zicht, zonder de dode hoeken van traditionele spiegels. In de praktijk merk je al snel de voordelen. Als je een rotonde nadert, belemmeren spiegels soms het zicht: er verdwijnt wel eens een auto achter een spiegel. Met het camerasysteem heb je dat probleem niet. De schermen zitten op de A-stijl in de cabine en geven een haarscherp beeld. Ook handig: in bochten draait het beeld automatisch mee en houd je goed overzicht.”

20241106-4692-hr

“Ik heb de spiegels geen moment gemist. Met het camerasysteem zie je meer.”

2. Je kunt tot op de centimeter nauwkeurig aandocken

“Achteruitrijden is met het Camera Monitor System makkelijker dan met spiegels. Je kunt zelf referentiepunten instellen. Op de schermen in de cabine zie je die lijnen en die kun je als referentie nemen om de truck of combinatie tot op de centimeter precies aan het laaddock te zetten.”

“Je kunt overigens zelf selecteren met welk type combinatie je rijdt. Als je met een LZV-combinatie rijdt, moet je de camera’s anders afstellen dan bij een trekker-opleggercombinatie. Op basis van de keuze die je ingeeft worden de camera’s automatisch versteld voor het beste zicht.”

20241106-4777-hr

3. Je ziet beter in het donker

“Als je in een tunnel rijdt of in het donker rijdt, kan het camerasysteem omgezet worden naar een nachtmodus. In het donker zie je met het Camera Monitor System vele malen meer en beter dan met spiegels. Ook dat vergroot de veiligheid. Schijnt de zon fel? Dan zorgt anti-verblindingstechnologie ervoor dat je goed zicht houdt.”

“Predictive Cruise Control ziet bochten en rotondes eerder aankomen dan jij ze als chauffeur kunt zien en past dan automatisch de snelheid aan.”

4. Je wordt als chauffeur nog meer geholpen

“Als Driver Trainer van Nijwa help ik chauffeurs van onze relaties om het maximale uit hun Volvo- en Renault-truck te halen qua veiligheid en brandstofefficiëntie. Zo horen chauffeurs dat ze de truck uit moeten laten rollen als ze een kruispunt of een rotonde naderen. Dat is zuiniger en zorgt ervoor dat je als chauffeur meer tijd hebt om de situatie goed te overzien en in te schatten.”

“In de Volvo FH Aero biedt de Predictive Cruise Control op dat vlak next level ondersteuning. Als je als chauffeur voor het eerst een route rijdt, ken je nog niet alle bochten en rotondes. Predictive Cruise Control gebruikt kaartgegevens om de route die je rijdt te analyseren: het systeem kijkt kilometers vooruit en anticipeert daarop.”

“Predictive Cruise Control ziet bochten en rotondes vaak eerder aankomen dan jij ze als chauffeur kunt zien en past dan automatisch de snelheid aan. Maar als Driver Trainer zeg ik er altijd bij: het blijft een interactie tussen mens en machine. Predictive Cruise Control is een chauffeur-ondersteunend systeem en als chauffeur blijf je in de lead.”

20241106-4735-hr

5. Wat valt nog meer op?

“Ik zeg altijd: veiligheid begint met een voertuigcheck. Werkt bijvoorbeeld alle verlichting? Op de sleutel zit een handige verlichtingscheck waarmee je dat kunt controleren. Met een druk op de knop kun je de verlichting in een bepaalde cyclus controleren terwijl je naast de truck staat. Verder valt natuurlijk het ‘neusje’ van de Volvo FH Aero op: aan de voorkant is er 24 centimeter bij gekomen om de aerodynamica te verbeteren. Daar moest ik even aan wennen, ook in combinatie met het camerasysteem, maar inmiddels vind ik de Volvo FH Aero mooier dan de standaard FH5."

 

Wil je de Volvo FH Aero zelf ervaren?

Plan een proefrit

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.