Iedere truck is ‘one of a kind’. Dat geldt ook voor elk traject om een truck samen te stellen. Nijwa-expert Harry van Dam legt in dit blog uit hoe we dat aanpakken en welke stappen we doorlopen.
Wat zijn de wensen?
‘Een goede voorbereiding is het halve werk’, wordt vaak gezegd. Ik durf wel te stellen dat bij het samenstellen van een nieuwe truck een goede voorbereiding méér dan het halve werk is. Daarom is pre-engineering zo belangrijk. Oftewel: aan de voorkant het beste voertuig samenstellen voor de wensen van de klant en daarvoor moet je met elkaar rond de tafel gaan. Wat zijn je wensen? Welke werkzaamheden ga je doen met de truck? Welk laadvermogen heb je nodig? Welke andere eisen stel je aan het voertuig? Wat heb je eventueel zelf al in gedachten?
Keuzes maken
Op basis van de wensen en eisen maak ik vervolgens een concept. Als er een opbouw bij komt kijken, vraag ik bij de opbouwer tekeningen op en andere noodzakelijke informatie. Vaak zijn er verschillende opties mogelijk om de wensen in te vullen, met soms kleine, maar belangrijke nuanceverschillen. Ga je bijvoorbeeld voor een iets langere wielbasis en dus meer laadvermogen, of vind je een korte draaicirkel belangrijker? De verschillende mogelijkheden werk ik uit in bouwtekeningen en die bespreken we, inclusief een advies van wat ik denk dat de beste optie is.
"Vaak zijn er meerdere wegen om van een idee tot een eindproduct te komen."
Gemak en efficiency
Bij ons is heel veel mogelijk. Wil je bijvoorbeeld een zo’n hoog mogelijk laadvermogen? Dan is een TAG-XL asconfiguratie met een 10-tons naloopas een goede optie. Volvo Trucks biedt deze oplossing als enige af fabriek. Soms kun je ook met relatief eenvoudige tools het werk al een flink stuk makkelijker maken. Neem de Work Remote, een afstandsbediening waarmee je de truck op afstand kunt bedienen en aslasten kunt aflezen. De chauffeur kan dus met de Work Remote naast de belader gaan staan en aangeven waar nog wel of juist niet product geladen kan worden om overbelading te voorkomen.
Ook voor toepassingen waarbij de PTO wordt gebruikt, is de Work Remote ideaal. De PTO kun je namelijk met Work Remote inschakelen. Vaak is het zo dat een chauffeur op de loslocatie de PTO alvast inschakelt terwijl hij de slang nog moet aansluiten. Daardoor maakt de motor onnodig veel toeren en dat kost brandstof. Met Work Remote kan de chauffeur eerst de slang aansluiten en daarna pas de PTO inschakelen. Dat scheelt echt in brandstofkosten, zeker als je het meerdere keren per dag moet doen.
Alle expertise in huis
De juiste oplossing vinden is een zorgvuldig proces. Zoals gezegd spelen veel factoren een rol en vaak zijn er meerdere wegen om van een idee tot een eindproduct te komen. Bij Nijwa hebben we alle expertise in huis om je daarin te begeleiden!