Vivochem rijdt nu met negen Volvo FH Aero-trekkers, de zuinigste truck die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. “Het verbruik is een stuk lager dan met onze vorige trucks.”
Gouden regel: veiligheid staat voorop
“Niets kan zo belangrijk zijn dat je daarvoor veiligheidsrisico’s neemt.” Bij Vivochem uit Almelo, een groothandel en distributeur van chemicaliën, is dat een gouden regel. Vivochem levert 450 verschillende chemicaliën aan tal van afnemers, zoals de levensmiddelenindustrie, industriële- en technische bedrijven en de agrarische sector.
Veiligheid en bescherming van mens, milieu staan bovenaan de prioriteitenlijst binnen Vivochem. “Met chemische stoffen ben je dat je mensen, je klanten én de omgeving verplicht”, zegt Plant Manager Patrick Slaghekke. “Ik werk hier nu 28 jaar en heb de regelgeving voor de opslag en het transport van chemicaliën in de loop der jaren steeds strenger zien worden. Dat is alleen maar goed.”
99 van de 100 keer op tijd
Chemische producten vinden vanuit Almelo wereldwijd hun weg. Het ADR-transport van verpakte vloeistoffen en chemisch stukgoed in Nederland, België en Duitsland verzorgt Vivochem zelf met negen trucks. Ook hier is veiligheid vanzelfsprekend topprioriteit.
“Elke chauffeur moet naast een rijbewijs en chauffeursdiploma ook een ADR-certificaat hebben”, vertelt Slaghekke. “Verder is betrouwbaarheid richting onze klanten heel belangrijk. We hebben een leverbetrouwbaarheidsdoelstelling van 98%. Dat betekent dat van elke 100 bestellingen die gedaan worden, in 98% van de gevallen het juiste materiaal op tijd geleverd moet zijn. We zitten nu op een percentage van 99%. De betrouwbaarheid van transportmateriaal is daarbij een belangrijke factor.”
“Gemiddeld zitten we met de Volvo FH Aero-trekkers op een verbruik van 1 op 4,2 en sommige chauffeurs zitten tegen de 1 op 5 aan. Dat is een stuk lager dan met onze vorige trucks.”
Wat is het voordeel van een camerasysteem?
Vivochem heeft recent negen nieuwe Volvo FH Aero 6x2-trekkers met midliftas in gebruik genomen. De ADR-trekkers worden ingezet voor distributie van chemische stoffen naar klanten in een straal van 300 kilometer rond Almelo. De trucks zijn onder meer voorzien van het Camera Monitor System in plaats van traditionele spiegels. “Sommige chauffeurs moesten even wennen, maar inmiddels is iedereen er tevreden over. Het systeem biedt de chauffeur meer en vrijer zicht, er zitten geen spiegels meer in het zichtveld. Een ander voordeel is dat chauffeurs vanuit de cabine kunnen zien wat er gebeurt als ze geparkeerd staan.”
Bekijk de Volvo FH AeroHoe zuinig is de Volvo FH Aero?
Voor Vivochem was de betere aerodynamica de belangrijkste reden om voor het Camera Monitor System te kiezen. Het aerodynamische design van de truck ziet Slaghekke terug in de verbruikscijfers. “Gemiddeld zitten we met deze trucks op een verbruik van 1 op 4,2 en sommige chauffeurs zitten tegen de 1 op 5 aan. Dat is een stuk lager dan met onze vorige trucks, waarmee we in het laatste jaar een verbruik van 1 op 3,6 hadden.”
Zelf ervaren hoe zuinig de Volvo FH Aero is?
Vraag een proefrit aanWaarom kiest Vivochem voor Volvo?
Vivochem vervangt zijn vloot altijd in een keer volledig. “Elke 6 jaar ruilen we de trucks in. We hoeven niet per se negen trucks van één merk, maar net als de vorige twee keren viel de keus nu op Volvo Trucks en Nijwa. We kijken naar drie aspecten: de voorkeur van de chauffeurs, de Total Cost of Ownership van de voertuigen en de service van de dealer. Op alle drie punten scoren Volvo Trucks en Nijwa goed.”
“Ik kan me geen dag herinneren dat we onderweg een hele dag hebben stilgestaan met een Volvo-truck. Nijwa Rijssen zorgt er al jaren voor dat onze trucks goed worden onderhouden. Volvo heeft ook een groot dealernetwerk in Nederland, België en Duitsland dus mocht er onderweg iets gebeuren dan is hulp ook altijd dichtbij.”
“Toen de nieuwe trucks werden afgeleverd, duurde de opsomming en de uitleg van de veiligheidsfuncties het langst en dat is alleen maar goed.”
Veiligheid voorop
De focus op veiligheid is een overeenkomst tussen Vivochem en Volvo Trucks. “Toen de nieuwe trucks werden afgeleverd, duurde de opsomming en de uitleg van de veiligheidsfuncties het langst en dat is alleen maar goed. Op de nieuwe trucks zit elke denkbare veiligheidsoptie. Veiligheid is bij elk overleg altijd het eerste punt waar we het met elkaar over hebben, ook in het maandelijkse chauffeursoverleg. We hameren op veilig werken en rijden en zeggen altijd: ‘Laat je niet opjagen, maak er geen wedstrijd van. Niets kan zo belangrijk zijn dat je daarvoor veiligheidsrisico’s neemt.”