Hoe werkt het unieke laadplein van Oegema Transport?
Hoe werkt het unieke laadplein van Oegema Transport?

Hoe werkt het unieke laadplein van Oegema Transport?

Hoe kunnen we elektrische trucks opladen met de stroom van onze zonnepanelen? Met die vraag ging Oegema Transport aan de slag. Het resultaat: een laadplein dat uniek is in zijn soort.

Gloednieuwe groene innovatie

Oud en nieuw komen letterlijk samen bij het hoofdkantoor van Oegema Transport in Dedemsvaart. Bij de ingang staat een aantal classic-trucks van Oegema tentoongesteld, waaronder een Volvo F12. De trucks zijn allemaal uitgevoerd in de karakteristieke groene huisstijl van de logistiek dienstverlener. Even verderop is een gloednieuwe groene innovatie in 2023 in gebruik genomen: een state-of-the-art laadplein voor elektrische voertuigen. Welkom in de nieuwe tijd.

Oegema Transport elektrische trucks

Steeds meer elektrische trucks

Oegema Transport loopt voorop in de transitie naar duurzaam transport. “In 2020 hebben we onze eerste elektrische truck in gebruik genomen”, zegt Erwin Jacobs, Manager Wagenpark. “Inmiddels hebben we zes Volvo FL Electric-bakwagens en één Volvo FH Electric- trekker in onze vloot. In 2024 komen daar nog vier Volvo FL Electrics en een Volvo FM Electric-trekker bij.”

“Onze insteek: ‘Als de techniek er is, gaan we het proberen’.”

Hoe gaan we elektrische trucks opladen?

Het is een logische vraag als je met elektrische voertuigen gaat rijden. Oegema Transport heeft nu een eigen laadplein met zes oplaadpunten. Dat is het resultaat van een bijzonder project: Laden op Zon. Het laadplein is in samenwerking met een aantal gespecialiseerde partijen tot stand gekomen: Zonnegilde (specialist op het gebied van zakelijke zonnepaneelprojecten), ABB (laadplein) en batterijleverancier iwell.

Oegema Transport laadplein

Hoe werkt ‘Laden op Zon’?

'Laden op Zon' is een innovatief concept dat door Zonnegilde speciaal is ontworpen voor transportbedrijven. Het werkt als volgt: op het dak van de bedrijfspanden van Oegema Transport liggen 12.000 zonnepanelen. De energie van 8.000 zonnepanelen wordt opgeslagen in een batterijopslagsysteem van iwell dat bij het laadplein staat. Hiermee kan Oegema Transport zijn elektrische voertuigen op elk gewenst moment opladen met duurzaam opgewekte stroom. Het batterijsysteem zorgt ervoor dat de snelladers, elektrische voertuigen en zonnepanelen naadloos met elkaar samenwerken.

Stroom teruggeven aan het net

Op het moment dat de batterij niet wordt gebruikt voor het opladen van voertuigen, gaat Eneco de stroom inzetten om het energienet te balanceren voor een stabiel elektriciteitsnetwerk. Is er op het net een overaanbod van groene stroom? Dan kan Eneco de batterij gebruiken als buffer voor de opslag van overtollige stroom van het energienet. Slimme software zorgt ervoor dat de zonnepanelen van Oegema dan ‘uit’ gaan.

Oegema Transport laadplein detail

Klaar voor de toekomst

Met het eigen laadplein is Oegema Transport klaar voor verdere vergroening van het wagenpark, dat nu bestaat uit 300 trucks. Oegema heeft momenteel zeven elektrische trucks in zijn wagenpark, die in nauwe samenwerking met Nijwa zijn gespecificeerd. Vier Volvo FL Electric-bakwagens worden ingezet voor business-to-consumer distributie in opdracht van een grote meubelfabrikant. Met twee andere Volvo FL Electrics voert het bedrijf fijnmazige palletdistributie uit.

"Als chauffeurs met een elektrische truck hebben gereden, willen ze niet meer terug naar diesel."

Jacobs: “Sinds kort rijden we ook met een Volvo FH Electric, waarmee we leidingen vervoeren in opdracht van DYKA uit Steenwijk. Die buizen lossen we in Amsterdam bij een project voor drinkwaterbedrijf Waternet. Eén van de eisen van dat project is dat het transport zero-emissie wordt uitgevoerd. Met onze elektrische truck kunnen we het transport ook binnen de ring van Amsterdam emissieloos uitvoeren.”

De Volvo FH Electric zelf ervaren?

Plan een proefrit Oegema Transport elektrische trucks overview

Hoe presteren de elektrische trucks?

Gerlof Oegema, technisch directeur van Oegema Transport: “Chauffeurs zijn heel enthousiast over hoe soepel je met een elektrische truck wegrijdt, de rust en het vermogen. Als ze eenmaal met een elektrische truck rijden, willen ze niet meer terug naar diesel. Ook qua actieradius doen de trucks het hartstikke goed. De Volvo FL Electrics hebben officieel een actieradius tot 450 kilometer, maar in de praktijk halen we ook weleens meer kilometers uit een accu.”

 

Nieuwe wegen inslaan

Pionieren vereist lef. “Als je eraan begint, weet je niet wat je onderweg tegen gaat komen”, zegt Gerlof Oegema. “Samenwerking is de sleutel tot succes. Het zit in de genen van Oegema om nieuwe wegen in te slaan. Sibbele en Gina (algemeen- en financieel directeur van Oegema Transport) spelen daar ook een belangrijke stimulerende rol in. Onze insteek: ‘Als de techniek er is, gaan we het proberen’.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van elektrische trucks?

Neem contact met ons op

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.