Nieuwe Maut-regels in Duitsland: wat moet je doen?
Rij je in Duitsland met jouw trucks? Dan betaal je Maut. Met ingang van 1 december 2023 betaal je ook een CO2-toeslag waardoor de Maut met tientallen procenten is verhoogd. Wat is er precies veranderd? En hoe zorg je ervoor dat je niet onnodig te veel tol betaalt? We geven graag antwoord op een aantal veelgestelde vragen.
Wat is er per 1 december veranderd?
De Duitse overheid wil het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen stimuleren. Onderdeel daarvan is aanpassing van de Maut. Het Duitse toltarief per kilometer wordt berekend op basis van een aantal factoren zoals de geluidsbelasting, het aantal assen en luchtverontreiniging. Sinds 1 december wordt het toltarief ook mede bepaald op basis van de CO2-uitstoot van een truck. Er zijn in totaal vijf CO2-klassen in het nieuwe Maut stelsel. Klasse 1 is het duurst, klasse 5 het goedkoopst. Hier vallen emissievrije voertuigen onder, zoals elektrische trucks. Voor elektrische trucks betaal je voorlopig geen Maut.
Wat is het verschil? Een rekenvoorbeeld:
Waarom het belangrijk is dat je kijkt of jouw trucks in de juiste CO2-emissieklasse zijn ingedeeld, laten we zien aan de hand van dit rekenvoorbeeld. Als voorbeeld nemen we twee Euro 6-trucks in de gewichtsklasse 12 tot 18 ton:
- Valt deze truck in emissieklasse 1? Dan betaal je 24 cent Maut per kilometer
- Valt deze truck in emissieklasse 4? Dan bedraagt het toltarief 19 cent per kilometer
Wat moet ik doen?
Toll Collect heeft alle geregistreerde voertuigen automatisch in de duurste CO2-emissieklasse 1 ingedeeld. Maar wellicht vallen jouw trucks in een goedkopere klasse. Je moet er zelf voor zorgen dat je de juiste gegevens doorgeeft aan Toll Collect zodat jouw trucks in de juiste categorie worden ingedeeld. Via het klantenportaal op www.toll-collect.de kun je checken in welke categorie jouw trucks vallen. Hier kun je ook de gegevens van jouw trucks aanpassen.
Welke emissieklassen zijn er?
- CO₂-emissieklasse 5 voor emissievrije voertuigen: deze voertuigen zijn tot 31 december 2025 vrijgesteld van tolheffing (en zelfs permanent als ze een technisch toegestane totale massa van maximaal 4,25 ton hebben);
- CO₂-emissieklasse 4 voor emissiearme zware bedrijfsvoertuigen;
- CO₂-emissieklasse 3 voor voertuigen waarvan de specifieke CO₂-uitstoot bij eerste registratie ruim 8 procent onder een emissiereductiecurve ligt;
- CO₂-emissieklasse 2 voor voertuigen waarvan de specifieke CO₂-uitstoot bij eerste registratie slechts meer dan 5 procent onder een emissiereductiecurve ligt;
- CO₂-emissieklasse 1 voor voertuigen die niet in aanmerking komen voor een hogere klasse.
Hoe lager de CO2-uitstoot van een truck is, hoe lager de Maut.
In welke klasse is mijn truck ingedeeld?
Zijn jouw trucks voor het eerst geregistreerd vóór 1 juli 2019? Dan valt deze automatisch onder CO2-emissieklasse 1. Heb jij een jongere truck? Sommige vrachtwagens die na 1 juli 2019 zijn geregistreerd, kunnen in een gunstiger CO2-emissieklasse met dus een lager Maut-tarief vallen. Daarom is het verstandig om gegevens goed te controleren en waar nodig aan te passen.
Wat is de CO2-emissie van mijn trucks?
Daarvoor heb je een aantal gegevens nodig, zoals het kentekenbewijs deel 1 en de CO2-score van jouw truck. Dat kun je terugvinden op de voertuigdocumenten, zoals de conformiteitsverklaring (COC) die je bij de levering van de truck hebt gekregen. Op het COC-document staat op regel 49.5 de zogeheten VECTO-score vermeld. De VECTO-score geeft de CO2-uitstoot van het voertuig weer. Die gegevens kun je invullen in het klantenportaal van Toll Collect. Op basis daarvan bepaalt Toll Collect in welke CO2-emisisieklasse de truck valt.
Op de website van Toll Collect kun je zelf kijken in welke CO2-emissieklasse jouw trucks vallen en gegevens aanpassen.
Hoe is de CO2-uitstoot van mijn truck berekend?
De VECTO-score is berekend door de fabrikant. Sinds 2019 zijn fabrikanten verplicht om bij iedere afgeleverde truck een CO2-verklaring bij te voegen. VECTO is de afkorting voor Vehicle Energy Consumption Tool: een rekenprogramma waarmee het brandstofverbruik en de CO2-uistoot van een totale voertuigcombinatie wordt gemeten. VECTO is zeer belangrijk voor het berekenen van de Maut. Een lage VECTO-waarde bespaart Maut-kosten.
Mijn truck heeft geen VECTO-score. In welke klasse valt deze?
Alle trucks die geen VECTO-score hebben, vallen in klasse 1.
Hoe kan het dat ik voor de ene truck meer Maut betaal dan voor een andere truck?
De VECTO-waarde wordt bepaald aan de hand van hoe je truck af-fabriek is uitgerust. Heeft de ene truck een volledige spoilerset, zuinige Turbo Compound-motor of banden met een lage rolweerstand en de andere truck niet? Dan kan het zijn dat deze truck in een gunstigere emissieklasse met een lager Maut-tarief valt.
Wat als ik mijn voertuiggegevens niet invoer?
Dan wordt de truck automatisch ingedeeld in de duurste klasse 1.
Moet je voor LNG-trucks Maut betalen?
Rij je met trucks die rijden op CNG of LNG? Vanaf 1 januari 2024 moet je ook voor deze trucks Maut betalen. De vrijstelling die de afgelopen jaren voor deze trucks gold, is vervallen.
Wat gaat er nog meer veranderen?
Naast de CO2-toeslag wordt vanaf 1 juli 2024 de tolgrens voor vrachtwagens verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton. Vanaf die datum moet ook voor lichtere bedrijfswagens Maut worden betaald.
Meer weten?
Kijk op www.toll-collect.de voor meer informatie en de actuele toltarieven. Heb je nog vragen?
Neem contact met ons op