Renault Master met hoog laadvermogen voor FLUA leidingrenovatie
Zodra riolering niet werkt zoals het hoort, ontdek je pas echt hoe belangrijk het riool is. FLUA leidingrenovatie zorgt ervoor dat de riolering goed blijft functioneren. Daarbij gebruikt het bedrijf een bijzondere methode én unieke machines. “De Renault Master is voor ons een rijdend kantoor.”
Samenwerking met Nijwa
FLUA leidingrenovatie, dat onderdeel is van Roelofs Groep, heeft verschillende vestigingen in het land, waaronder in Den Ham. “Wij hebben ook trucks en daarbij hebben we goede ervaringen opgedaan met Nijwa. Voor ons is dit de eerste Renault Master. Met de Renault Master kon Nijwa snel een voertuig leveren met de beste specificaties voor de opbouw die wij nodig hadden. Dat blijkt ook in de praktijk: onze mensen zijn zeer tevreden over zowel het voertuig als de opbouw. Ze rijden en werken er graag mee.”
Wat doet FLUA leidingrenovatie?
FLUA leidingrenovatie is gespecialiseerd in het onderzoeken, renoveren en repareren van leidingsystemen en putten. “Het renoveren van rioolleidingen is een belangrijk deel van onze werkzaamheden”, zegt Enrico de Bie, bedrijfsleider van FLUA leidingrenovatie. “Wij onderscheiden ons met onze aanpak, wij renoveren namelijk zonder te graven. Het bestaande stelsel blijft liggen: wij brengen in feite een nieuwe buis in de bestaande buis.”
Nichetechniek in het riool
De techniek die FLUA leidingrenovatie toepast heet relinen. Het riool wordt daarmee voorzien van een nieuwe binnenkant. “Via de putten wordt een kous in het bestaande riool aangebracht. Deze kous bestaat uit glasvezel of naaldvilt en is gedrenkt in hars. Na het uitharden van de kous zorgt deze voor een waterdicht en sterk nieuw riool met een levensduur van meer dan zeventig jaar. De reliningstechniek wordt gebruikt voor leidingrenovaties en rioolreparaties. Het is een niche en wij zijn een van de weinigen in Nederland die dat op deze manier kunnen.”
“Wij kunnen in één dag waar je anders minimaal een week voor nodig hebt.”
Straat goed bereikbaar
De zogenoemde No Dig-methode van FLUA leidingrenovatie biedt een aantal voordelen. De Bie: “Tegenwoordig liggen er gigantisch veel kabels en leidingen in de ondergrond dus het opengraven van een straat is risicovol en vergt veel tijd. Je bent dan zo een paar weken verder voordat een straat weer open kan. Wij werken veel in opdracht van overheden en zij vinden het belangrijk dat de straat tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar blijft. Met onze aanpak is dat gewaarborgd én kunnen we de werkzaamheden sneller uitvoeren. Wij kunnen in één dag waar je anders minimaal een week voor nodig hebt.”
Op weg naar zero emission
Naast de onderscheidende techniek zet FLUA leidingrenovatie bijzondere apparatuur in. “Als bedrijf hebben we ons ten doel gesteld om binnen een aantal jaren zero emission te zijn. Elektrificatie is daarvoor een goed middel. Zo gebruiken we inmiddels onder meer een elektrische inspectie-unit en een volledig elektrisch aangedreven freesrobot die verstoppingen, vetafzettingen en andere obstakels in het riool wegfreest. Daarmee zijn we uniek.”
“Onze Renault Master biedt een netto laadvermogen van ten minste 2500 kilo met een BE-rijbewijs.”
Renault Master met hoog netto laadvermogen
FLUA leidingrenovatie gebruikt de elektrische freesrobot sinds vorig jaar. Voor het transport en de aansturing zet het bedrijf en Renault Master met het 3500PLUS Systeem van BE-Combi uit Vuren in. Het 3500PLUS Systeem is een kortgekoppelde trekkeropleggercombinatie met het uiterlijk en rijgedrag van een lichte bedrijfswagen. Dit systeem verhoogt het netto laadvermogen en dat is precies wat FLUA leiding renovatie nodig had, legt De Bie uit.
“Dit voertuig is voor ons een rijdend kantoor. De opbouw is uitgerust met een kantoor met bedieningsmodule, een compartiment voor equipment, een keuken, ingebouwde watertank en de elektrische freesrobot. Die is best zwaar, mede door de accupakketten. Daarom konden we niet volstaan met een standaard bedrijfswagen. De Renault Master met het 3500PLUS Systeem biedt een netto laadvermogen van ten minste 2500 kilo, terwijl je er ook met een BE-rijbewijs mee mag rijden.”
Biodiesel en groene stroom
De Renault Master rijdt op biodiesel HVO 100. “De opbouw is voorzien van zonnepanelen die energie opwekken om de elektrische freesrobot aan te drijven. Op mooie dagen leveren deze panelen genoeg energie om energie neutraal te kunnen werken. Als er niet voldoende zonnestroom is, laden we de freesrobot na de werkdag op met groene stroom.”
Bekijk de Renault Master