Nieuwe machines van bijna 4 meter breed door Europa vervoeren. Machines van 25 ton door het dak een fabriek in takelen. Als chauffeur bij Rensink Transport & Relocations heb je geen alledaagse job. Dat gebeurt onder meer met Volvo-trucks, waaronder een Volvo FH 540 10x4-trekker met 165 tonmeter Palfinger autolaadkraan. “Het is de zwaarste trekker met kraan die we ooit in onze vloot hebben gehad.”
‘Wij deinzen niet terug voor een uitdaging’
Moet je lef hebben om als chauffeur bij Rensink te werken? “Je moet in ieder geval weten wat je doet en niet terugdeinzen voor een uitdaging”, glimlacht algemeen directeur Geert-Jan Westerhuis. “Wij laden, transporteren en plaatsen vooral machines die in de spuitgiet- en metaalindustrie worden gebruikt. Die machines gaan heel Europa door. De machines zijn elke keer anders, maar over het algemeen hebben ze één ding gemeen: ze zijn zwaar en ze zijn groot. Machines met een gewicht van 25 ton en een breedte tot 4 meter zijn voor ons geen uitzondering.”
“De machines die we vervoeren hebben één ding gemeen: ze zijn zwaar én ze zijn groot.”
Rensink regelt het allemaal
Rensink is gespecialiseerd in exceptioneel transport, industriële verhuizingen en montage. Westerhuis: “We verzorgen zowel complete bedrijfsverhuizingen als het transport van nieuwe machines. Een opdrachtgever die ons inschakelt, heeft daar verder geen omkijken meer naar. Wij regelen alles. Dat doen we met een wagenpark van vijftig trekkende eenheden en tachtig trailers. Met deze combinaties vervoeren we de machines en de heftrucks, liftsystemen en gereedschappen die nodig zijn om de industriële verhuizing ter plaatse volledig selfsupporting te kunnen afhandelen.”
“Het laden en lossen gebeurt met zware autolaadkranen en voor complexe en zware ladingen, hebben we een arsenaal liftsystemen van 100 tot 400 ton in onze vloot. De liftsystemen bieden grote voordelen in situaties waar de ruimte beperkt is en waarbij grote hefcapaciteit noodzakelijk is. Waar nodig zetten we ook sledesystemen in.”
“Machines worden steeds groter en daar moeten we ons equipment op aanpassen.”
Het dak gaat eraf
De medewerkers van Rensink voeren de meest uitdagende projecten uit. “Iedere machine is uniek en vraagt om zijn eigen logistieke oplossing. Op locatie plaatsen we de machine op de gewenste plek. Dat is soms best een uitdaging als een machine niet door de reguliere ingang naar binnen kan. Ook daarvoor bedenken we een oplossing, bijvoorbeeld door een deel van de gevel te verwijderen. Soms zijn er echt creatieve oplossingen nodig. Zo takelen we wel eens machines door het dak naar binnen. Als de machine op zijn plek staat, zorgen we er samen met de leverancier voor dat de machine gebruiksklaar is.”
“Volvo-trucks zijn zeer geschikt zijn voor zwaar en exceptioneel transport.”
Zwaarste kraan ooit
Nieuwe aanwinst in de vloot is een Volvo FH 540 10x4-trekker met 165 tonmeter Palfinger autolaadkraan. “Het is de zwaarste trekker met kraan die we ooit in onze vloot hebben gehad”, zegt Westerhuis. “De machines die we transporteren en plaatsen, worden steeds groter en daar moeten we ons equipment op aanpassen.”
“We wilden een 165 tonmeter autolaadkraan hebben en daar hebben we een truck bij gezocht. Volvo heeft het meest geschikte chassis voor de opbouw van een zware autolaadkraan en daarom hebben we nu weer voor een Volvo-truck gekozen. Deze trekker zetten we met een aanhanger internationaal in voor het laden en lossen van machines. Hét grote voordeel is dat we met deze combinatie volledig selfsupporting zijn op locatie.”
Bekijk de Volvo FHTruck gezocht bij autolaadkraan
Ongeveer de helft van het wagenpark van Rensink bestaat uit Volvo-trucks. “We rijden er nu al ruim twintig jaar mee. Naast het feit dat deze trucks zeer geschikt zijn voor zwaar en exceptioneel transport, heeft Volvo Trucks meer functies die door chauffeurs zeer worden gewaardeerd. Zo is Volvo Dynamic Steering een functie die in ons werk heel goed van pas komt. We moeten vaak manoeuvreren en dan is het een groot voordeel dat de truck zo licht stuurt.”
“Daarnaast levert Nijwa goede service: het is een dealer met verstand van zaken. Bij de configuratie van onze nieuwste truck hebben we verschillende keren met Nijwa, Palfinger en opbouwer VDA Konstruktie om tafel gezeten om de best mogelijke configuratie samen te stellen voor onze wensen. Met het eindresultaat zijn we heel blij.”