Strenge wintertests voor elektrische Volvo-trucks
Strenge wintertests voor elektrische Volvo-trucks

Strenge wintertests voor elektrische Volvo-trucks

Het komt regelmatig voor: de batterij in de telefoon verliest stroom wanneer de echte kou intreedt. Om hetzelfde lot bij vrachtwagens te vermijden, heeft Volvo Trucks zijn elektrische trucks getest in extreem koud weer dicht bij de poolcirkel. Het resultaat? Een functie om de batterijprestaties te behouden, zelfs als de temperatuur ver onder nul is.

Wat gebeurt er met een vrachtwagen op batterijen als de thermometer -25°C aangeeft en er een harde wind opsteekt? Om daarachter te komen, heeft Volvo Trucks wintertests uitgevoerd in het uiterste noorden van Zweden.

Getest in extreem winterweer

"We hebben klanten over de hele wereld en onze trucks moeten overal presteren, dus strenge testen in verschillende weersomstandigheden zijn essentieel. Ook onze electric range wordt uiteraard meegenomen in deze testen", zegt Jessica Sandström, SVP Product Management bij Volvo Trucks.

"Bij het testen van onze vrachtwagens, dicht bij de poolcirkel in het noorden van Zweden, beoordelen we alle onvoorspelbare elementen van de natuur", vervolgt Jessica Sandström. “De wind zorgt voor ijsvorming op de vrachtwagen. Dit geeft ons de perfecte omstandigheden om te testen en te zorgen dat alles onder extreme omstandigheden correct werkt.”

Lees meer over Elektrisch rijden

Ready to Run: optimalisatie van de batterijprestaties

Een tastbaar resultaat van de wintertests is een nieuwe functie genaamd Ready to Run. Deze functie bereidt de truck voor op de werkdag, indien nodig door voorverwarmen of bij zeer warm weer door de accu's en de cabine van de truck te koelen. De optimale temperatuur voor de accu's ligt rond de +25° en de bestuurder kan eenvoudig op afstand via een app het voorverwarmen of -koelen starten. Het systeem houdt daarmee de cabine warm of koel en het 24-volt systeem op niveau.

Duurzaamheid

Elektrische trucks vormen een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het terugdringen van de CO2 -uitstoot, maar vertegenwoordigen tot nu toe slechts een bescheiden percentage van de totale truckmarkt. Er zijn dit jaar slechts een paar honderd zwaardere elektrische vrachtwagens geleverd aan transporteurs in Europa.

“Wij zijn een drijvende kracht binnen de transitie naar duurzame alternatieven en hebben een leidende positie op de Europese markt voor elektrische trucks. Onze elektrische trucks worden al sinds 2019 in serieproductie geproduceerd en geleverd aan klanten in heel Europa en Noord-Amerika. Ons doel is dat in 2030 50% van onze totale truckverkoop elektrisch zal zijn”, besluit Jessica Sandström.

De Ready to Run-functie is beschikbaar op de Volvo FH, FM en FMX Electric die worden gebruikt voor regionaal transport en lichtere bouwtoepassingen.

ready-to-run-volvo-trucks

Volvo Trucks electric range

  • Volvo Trucks heeft een assortiment van zes volledig elektrische trucks die zijn ontworpen voor een breed scala aan transportopdrachten.
  • De Volvo FH, FM en FMX Electric kunnen worden ingezet voor zwaarder transport met een GCW van 44 ton. De verkoop in Europa is gestart en de productie begint in de tweede helft van 2022.
  • Al sinds 2019 worden de Volvo FL en FE Electric voor stadsdistributie en afvalverwerking in serie geproduceerd.
  • In Noord-Amerika startte de verkoop van de Volvo VNR Electric in 2020.

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.