Twente Milieu over elektrisch rijden: ‘Het bevalt heel goed’
Samen voor een schoon, groen en leefbaar Twente. Daar zet Twente Milieu zich voor in. Een belangrijk onderdeel daarvan is verduurzaming van het eigen wagenpark. Twente Milieu zet sinds een aantal maanden de elektrische Renault Trucks E-Tech D en Maxus eDeliver 9 bakwagen in. Wat zijn de ervaringen met deze voertuigen?
Steeds minder restafval
Op weg naar een Afvalloos Twente in 2030. Dat is de doelstelling waar veertien Twentse gemeenten zich aan verbonden hebben. Bij het waarmaken van dat doel speelt Twente Milieu een belangrijke rol. Twente Milieu verzorgt namelijk voor negen Twentse gemeenten de afvalinzameling en het beheer van de openbare ruimte.
De afgelopen jaren zijn al flinke stappen gezet. In de periode 2015-2022 is de hoeveelheid restafval per inwoner meer dan gehalveerd: van 203 kilo naar 97 kilo. De komende jaren gaat daar nog een schepje bovenop, op weg naar een Afvalloos Twente in 2030. Het doel is dat de hoeveelheid restafval dan is geslonken naar 50 kilo per inwoner per jaar.
Omgekeerd inzamelen
“Wij helpen gemeentes daar zo goed mogelijk bij door hen te ondersteunen in de te nemen beleidsstappen”, zegt Annemiek Prinsen van Twente Milieu. “Zowel op het gebied van advies als in de uitvoering. Zo heeft de gemeente Hengelo het omgekeerd inzamelen ingevoerd, waarbij inwoners het restafval weg brengen naar een verzamelcontainer in de buurt, in plaats van een grijze container die aan huis wordt geleegd. Ook heeft een aantal gemeenten de afgelopen jaren verzamelcontainers neergezet om hoogbouwbewoners de mogelijkheid te bieden om hun groente-, fruit- en etensresten te scheiden. Al die stappen dragen bij aan het behalen van de doelstelling.”
“Met de elektrische truck kunnen we veel verder rijden dan we van tevoren dachten.”
Afval groener inzamelen
Als organisatie die gaat voor een schoon, groen en leefbaar Twente vindt Twente Milieu het belangrijk om een rol te spelen in het terugdringen van CO2-uitstoot. Lennart Driessen, Manager Materieel bij Twente Milieu: “We willen hierin een voorbeeldfunctie zijn en onze maatschappelijke betrokkenheid tonen. Het grootste deel van onze CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ons rijdend materiaal, dus daar is de meeste winst te behalen. In 2030 willen we de CO2-uitstoot met 90% hebben verlaagd.”
Elektrische oplossingen
Hoe doet Twente Milieu dat? “Bij een vervanging kiezen we nu in principe voor een elektrische oplossing, tenzij dat echt nog niet mogelijk is. In dat geval gaan we voor voertuigen die rijden op schone brandstoffen zoals GTL en HVO. We hebben al een aantal elektrische bedrijfsauto's, elektrische werkbussen en volledig elektrische inzamelvoertuigen in gebruik. Om onze doelstelling te halen, hebben we ook elektrische trucks nodig. Inmiddels hebben we vier elektrische trucks, waarvan één Renault Trucks E-Tech D. Die truck zetten we in als mobiele werk plaats voor reparaties en onderhoud aan verzamel containers.”
Mobiele werkplaats
De Renault Trucks E-Tech D 4x2 (GVW 16 ton) is een werkplaats op wielen. De truck is voorzien van een 12-tonmeter Palfinger autolaadkraan en een opbouw die is ingericht als werkplaats met gereedschap en onderdelen. Achter de werkplaats kan op de open laadbak een container worden geplaatst. Ook kan deze truck een aanhanger meenemen met nog eens twee containers.
Bekijk de Renault Trucks E-Tech D
Actieradius
De elektrische Renault-truck rijdt inmiddels een paar maanden. Hoe bevalt de truck? “Heel goed”, zegt Driessen. “Een aantal zaken valt ons op. Zo kunnen we met deze truck verder rijden dan we van tevoren dachten. Eerst zetten we de truck alleen in rond de standplaats in Enschede, maar ondertussen durven onze mensen ook met een gerust hart naar Wierden heen en weer te rijden.”
Rust voor medewerkers en omwonenden
“Ander aspect is de rust. De autolaadkraan wordt aangedreven door een elektrische PTO (E-PTO). Verzamelcontainers staan altijd op plekken waar veel mensen komen, zoals bij winkelcentra en in woonwijken. Bij een dieseltruck moet de motor blijven lopen als je de autolaadkraan gebruikt. Bij een elektrische truck hoeft dat niet. Groot voordeel hiervan is dat er ook geen geluidshinder is voor omwonenden en onze medewerkers. Zij kunnen in veel meer rust hun werk doen. Vanuit arbeidstechnisch oogpunt is dat ook een verbetering.”
De Renault Trucks E-Tech D zelf ervaren?
Plan een proefritReëel alternatief
Twente Milieu heeft in het voorjaar zijn eerste elektrische Maxus eDeliver 9 bakwagen met laadklep in gebruik genomen. “Met deze bakwagen zamelen we klein chemisch afval en medicijnafval in. Dit is een voorbeeld van een voertuig waarbij we een diesel hebben ingeruild voor een elektrische bedrijfswagen omdat dit nu een reëel alternatief is. Deze Maxus biedt een goede verhouding tussen laadvermogen en actieradius.”
Bekijk onze elektrische voertuigenElektrisch als het kan
De komende jaren groeit het aandeel elektrische voertuigen in de vloot. “Hoewel we inmiddels tien elektrische personenauto’s, acht bestelbussen en vier trucks hebben, is elektrisch voor ons nog steeds redelijk nieuw. Je merkt dat Nijwa heel veel expertise heeft op dit vlak en je in alle facetten goed kan begeleiden en adviseren.”
“Toen we een nieuwe truck zochten voor onderhoud aan verzamelcontainers was onze belangrijkste vraag: is voor deze toepassing een elektrische truck haalbaar? Nijwa heeft dat allemaal voor ons uitgezocht. Ander belangrijk punt is hoe de werkplaats erin staat. Kunnen ze je helpen als er wat is? Daar valt of staat een succesvolle overgang naar elektrisch ook mee. Bij Nijwa hebben ze de aftersales goed voor elkaar.”