Uniek concept, unieke Volvo FH16 voor Intero Integrity
Intero Integrity heeft unieke machines om een breed servicepakket aan te kunnen bieden aan de petrochemische en pijpleidingindustrie. Dat vraagt om bijzondere machines. De laatste aanschaf is dan ook een bijzondere truck. Voor de aandrijving van de nieuwe pompunit viel de keus op een extreme krachtpatser: een Volvo FH16 met 750 pk. “Voor ons is dit geen truck, maar een machine.”
Wat doet Intero Integrity?
“Wij bieden een breed pakket aan services voor bedrijven in de energiesector”, zegt Arie Grooten, Operations Manager. “Wij voeren een breed scala aan reinigingswerkzaamheden uit, met name voor opdrachtgevers in de petrochemische industrie.”
“Onze specialisten zorgen ervoor dat bestaande leidingen leeg worden gedrukt als er bijvoorbeeld onderhoud of een reparatie moet worden uitgevoerd. Pijpleidingen ontdoen we van achtergebleven product en restgassen. Ook testen we nieuwe leidingsystemen, kunnen we systemen afkoelen en opwarmen, druktesten en lektesten uitvoeren, de emissie(uitstoot) bepalen, (chemisch) reinigen en stralen. Verder kunnen we leidingsystemen inspecteren met sensoren of zelfrijdende robots.”
Wat is de vraag?
Intero Integrity heeft wereldwijd vestigingen en verschillende divisies, waaronder Industrial Services in Hoogeveen. Deze divisie is actief in heel Europa. Grooten: “Bij onze werkzaamheden zetten we onder andere stikstof pompunits in die speciaal voor ons worden gemaakt. Daarmee zijn we uniek in Europa. De burner pompunit kun je simpel gezegd vergelijken met een straalmotor waarbij diesel wordt ingespoten en ontbrand. Hierin zit een coil waar de stikstof van vloeibaar naar gasvormig wordt omgezet middels opwarming. Stikstof is neutraal en niet brandbaar. Het tast dus geen product aan, en neemt zuurstof als ontstekingsbron weg.”
“Met deze machine kunnen we tot 20.000 kuub stikstof per uur verpompen en stikstof opwerken van -196 graden tot + 350 graden. Deze machine is een uitbreiding van ons wagenpark. Omdat de unit wordt aangedreven door de motor van de truck, hebben we een voertuig nodig met het hoogst haalbare vermogen en koppel in de markt.”
Wat is de oplossing?
De keus viel op een Volvo FH16 750 6x2-motorwagen. Grooten: “De krachtigste truck die we konden krijgen. Al is dit voor ons geen truck, maar een echte werkmachine. In onze Volvo FH16 hebben we in principe alles bij ons wat we nodig hebben op locatie. De opbouw heeft verschillende compartimenten. In de controleruimte sturen onze operators de machine aan via een PLC-besturingssysteem. In de ruimte daarnaast zit een werkplaats met gereedschap en onderdelen voor de klus die we uitvoeren.”
“In figuurlijke zin rijdt de truck 24 uur per dag bergop.”
Zeer krachtig, zeer manoeuvreerbaar
“In het achterste gedeelte staat de burnerunit. Wij hebben ook burnerunits op opleggers, maar nu hebben we bewust gekozen voor een concept met een motorwagen. Groot voordeel hiervan is dat we makkelijker op krappe locaties terecht kunnen. Dankzij de gestuurde naloopas en het stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering is deze truck zeer manoeuvreerbaar. De truck combineert bovendien hoge capaciteit met efficiency. Al het equipment dat we nodig hebben, kunnen we meenemen in de motorwagen en dat is efficiënter dan een trekkeropleggercombinatie. Als we toch meer equipment moeten meenemen, dan kunnen we er een aanhanger aankoppelen.”
Ontdek de Volvo FH16Advies van Nijwa
De truck is geheel naar de wensen en eisen van Intero samengesteld. “Nijwa heeft bij de specificatie van de nieuwe truck over alle aspecten meegedacht en geadviseerd. Zo is de truck voorzien van een sterk innerliner chassis en extra stabilisatoren. Daardoor blijft het voertuig, met het oog op het hoge zwaartepunt, stabiel mét behoud van goede rijeigenschappen.”
“Ook is ‘ie volledig luchtgeveerd voor maximale bodemvrijheid en optimale luchtkoeling. Verder is er maximale beveiliging ingebouwd. Op locatie wordt de aandrijflijn van de truck afgekoppeld door de OMSI verdeelbak en wordt de gehele pompinstallatie door het voertuig aangedreven. Op het moment dat de PTO draait, kan niemand dus meer iets met de truck doen.”
“Nijwa heeft over alle aspecten meegedacht.”
Hoe zwaar wordt de truck belast?
Grooten: “Met deze truck rijden we maximaal 30.000 kilometer per jaar, maar als je het aantal draaiuren omrekent naar kilometers dan zitten we ver boven de 200.000. We staan soms twee of drie maanden bij een project en dan draait de unit 24/7 op vol vermogen. In figuurlijke zin rijdt de truck 24 uur per dag bergop.”
Preventief onderhoud voor maximale uptime
Vanwege het intensieve gebruik staat preventief onderhoud bij Intero met hoofdletters geschreven. “Ons wagenpark bestaat uit 19 vrachtwagens, waarvan het merendeel Volvo-trucks. Uitval is geen optie. Niet alleen omdat we in de verste uithoeken van Europa zitten, maar vooral omdat dat enorme consequenties zou hebben voor onze opdrachtgever."
"Uptime is voor ons extreem belangrijk en dat vraagt om preventief onderhoud. Daarin speelt Nijwa Beilen een belangrijke rol. Ze kennen ons, weten wat we willen en – het allerbelangrijkste – ze weten hoe belangrijk de trucks en opleggers voor ons zijn. Bij ons geldt voor ieder onderdeel: bij het minste spoortje twijfel vervangen.”