VolkerWessels bouwt aan een emissievrije toekomst met elektrische Volvo FM
VolkerWessels bouwt aan een emissievrije toekomst met elektrische Volvo FM

VolkerWessels bouwt aan een emissievrije toekomst met elektrische Volvo FM

Emissievrij werken in 2030: dat is de groene ambitie van bouwconcern VolkerWessels. Op weg naar 2030 heeft VolkerWessels Materieel & Logistiek nu zijn eerste elektrische trucks in gebruik genomen: Volvo FM Electric 4x2-trekkers.

Binnensteden die op slot gaan voor vervuilende voertuigen, de vraag naar emissievrij bouwen en overheden die willen dat bouwen infraprojecten schoner en duurzamer worden uitgevoerd. Het zijn allemaal ontwikkelingen waar VolkerWessels mee te maken heeft. Maar bovenal heeft het internationale bouwconcern zelf de ambitie om te verduurzamen. VolkerWessels omschrijft zijn groene missie als volgt:

‘We denken niet in jaren, maar in generaties. Duurzaamheid maakt daar, als een van de drie kernwaarden van VolkerWessels, een belangrijk onderdeel van uit. Onze ambitie is om in 2030 volledig emissievrij te werken. Daarmee nemen we onze verantwoordelijkheid voor het klimaat en committeren we ons aan de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs’.

Nijwa_2023_Volker_Wessels-Dick_vdLaan-006

Roadmap naar 2030

VolkerWessels heeft een roadmap uitgestippeld om in 2030 emissievrij te werken. Dat gebeurt aan de hand van een aantal pijlers, zoals circulair ontwerpen en bouwen, het verduurzamen van kantoren en investeren in een duurzaam wagenpark. Ook investeren in duurzaam materieel en duurzame bouwlogistiek is een belangrijke pijler.

Kennis en materiaal

Een van de werkmaatschappijen die volop bezig is met verduurzamen is VolkerWessels Materieel & Logistiek. “Wij zijn de materieeldienst voor bijna geheel VolkerWessels”, zegt Dick van de Laar, directeur van VolkerWessels Materieel & Logistiek. “Wij leveren materieel aan voor andere werkmaatschappijen en externe opdrachtgevers, van torenkraan tot steigers. Maar we zijn méér dan alleen een materieeldienst. We staan partners bij in het totale bouwproces. Dit doen wij, naast het verhuren van materieel en het leveren van materiaal, door logistiek gerelateerde diensten te bieden en kennis te delen op materieel en logistiek gebied.”

“Als je een offerte maakt voor een bouw- of infrastructureel project, scoor je beter als je emissieloos materieel inzet.”

Hogere beladingsgraad, lagere CO2-uitstoot

Juist met slim bouwtransport is een wereld te winnen, geeft Dick van de Laar aan. VolkerWessels heeft de afgelopen jaren al een heel aantal slimme concepten geïntroduceerd om bouwtransport efficiënter en schoner uit te voeren. “De meeste bouwvoertuigen hebben volgens metingen van TNO een beladingsgraad van 40%. Wij hebben concepten bedacht om de beladingsgraad flink te verhogen.”

“Een voorbeeld daarvan is de BouwHub. Dat is een locatie aan de rand van de stad waar alle benodigde bouwmaterialen voor een binnenstedelijk project naar toe worden gebracht. Vanuit de BouwHub wordt het totale logistieke proces van de bouwketen gemonitord en gecoördineerd. Dat biedt allerlei voordelen: leveranciers worden zonder wachttijden gelost, de leveringen worden geconsolideerd tot dagproductiepakketten en worden op de meest slimme manier naar de bouwprojecten in de binnensteden vervoerd. Alleen al door de logistiek slimmer aan te pakken verhoog je de beladingsgraad tot wel 90% en bespaar je 70% uitstoot.”

Elektrische Volvo-trucks

VolkerWessels Materieel & Logistiek zet vol in op het elektrificeren van materieel. “Zo vind je bij ons onder meer accupacks, minigravers, compressoren, laadstations, handgereedschap en diverse trilstampers en trilplaten die vallen onder duurzaam materieel. Ook hebben we inmiddels elektrische rupshijskranen, asfaltmachines en graafmachines. Nu gaan we ook stappen zetten met het vergroenen van onze truckvloot, die zo’n 80 trucks telt.”

Recent heeft VolkerWessels Materieel & Logistiek de eerste elektrische trucks in gebruik genomen: twee Volvo FM Electric 4x2-trekkers. “Met deze twee trucks gaan we met semidiepladers met name rollend en rijdend materieel vervoeren, zoals bandenkranen en asfaltmachines. Na de zomer krijgen we ook twee Volvo FH Electric 4x2-bakwagens met een emulsie spuitunit geleverd voor inzet in de wegenbouw.”

 

Bekijk de Volvo FM Electric Nijwa_2023_Volker_Wessels-Dick_vdLaan-002

Volvo FM Electric met GCW van 50 ton

“Waarom de keuze op Volvo viel? Volvo is de eerste die met een zware range elektrische trucks uitkwam met een behoorlijke actieradius en deze trucks af fabriek levert. Dat laatste aspect vinden we erg belangrijk: we willen er zeker van zijn dat ons personeel werkt met veilig en gecertificeerd materieel. Als je begint met elektrisch, wil je een goede fabrikant en dealer achter je hebben staan. Volvo Trucks staat goed bekend en Nijwa is een dealer met de kennis en het netwerk om elektrische trucks te onderhouden. Het is mooi dat twee bedrijven met roots in Rijssen samen werken aan verduurzaming.”

De power van de Volvo FM Electric zelf ervaren?

Plan een proefrit

Combinatiegewicht van 50 ton

“Nijwa heeft ons ook zeer goed geholpen om het door ons gewenste combinatiegewicht RDW-goedgekeurd te krijgen. De Volvo FM Electrics hebben een bruto combinatiegewicht (GCW) van 50 ton. Dat heeft ons het zetje gegeven om nu voor deze trucks te kiezen. De dieseltrucks die we voor hetzelfde werk inzetten hebben een combinatiegewicht van 50 ton. De Volvo FM Electric-trekkers hebben af fabriek een GCW van 44 ton. Met hulp van Nijwa hebben we RDW-goedkeuring gekregen voor een GCW van 50 ton.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van elektrische trucks?

Neem contact op

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.