Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten
Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest.

Testen van brandstofcelelektrische trucks

Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende jaren.

Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn. 

Volvo FH Fuel Cell Electric

Tests maken het potentieel duidelijk

"Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden," zegt Jessica Sandström, SVP Global Product Management bij Volvo Trucks.

Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.

Volvo FH Fuel Cell Electric station

Elektrische trucks met twee brandstofcellen

Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.

Bekijk alle elektrische modellen

Voordelen en uitdagingen

De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.

"We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren aanzienlijk zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en zwaardere transporten", zegt Jessica Sandström.

Volvo FH FCEV and BEV

Cellcentric

De brandstofcellen zullen worden geleverd door cellcentric - de joint venture van de Volvo Groep en Daimler Truck AG. Cellcentric zal een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor speciaal voor zware voertuigen ontwikkelde brandstofcellen bouwen.

 

* Groene waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.

Neem contact met ons op

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.