Om een nog hoger laadvermogen te bereiken, heeft Volvo Trucks in een groot aantal componenten gewichtsbesparingen gerealiseerd. De lichtgewicht varianten worden gebundeld aangeboden in het Volvo Light Concept voor de FM en FH. Volvo Trucks loopt hiermee voorop in transportsegmenten waar gewicht van essentieel belang is. En dit alles zonder concessies te doen aan kwaliteit, veiligheid, comfort en ergonomie.
In veel transportsegmenten, maar met name in het bulk- en tanktransport is iedere extra kilo lading van essentieel belang. Om meer laadvermogen te creëren, ontwikkelde Volvo Trucks het Light Concept voor zowel de Volvo FM als FH. De Light Concept truck beschikt over de lichte Euro 6 stap C-motor met commonrail injectiesysteem in 11 of 13-liter uitvoering.
“We zijn erin geslaagd om het gewicht van onze Light Concept trucks nog verder terug te brengen en een hoger laadvermogen te bereiken. Zo kan de gewichtsbesparing van een Volvo FH 4x2-trekker met 13-liter Euro 6 stap C-motor oplopen tot maar liefst 216 kg. We lopen hiermee voorop in transportsegmenten waar gewicht van essentieel belang is. En dit alles zonder concessies te doen aan kwaliteit, veiligheid, comfort en ergonomie”, verklaart Jan Fijnaut, verkoopdirecteur Volvo Trucks Nederland.
Nieuwe lichtgewicht achterasinstallatie
Door het gebruik van lichtere materialen en door onderdelen op een innovatieve manier samen te voegen in onder andere de vooras, veerinstallatie, voorasophanging en stuurinrichting is een gewichtsreductie van 65 tot 78 kilo gerealiseerd. De nieuwe lichtgewicht achteras heeft een geoptimaliseerde behuizing en asophanging. De constructie met geoptimaliseerde gietstalen veerpoot, reactiestangen van aluminium en de aluminium draagarm voor achterasinstallatie levert een gewichtsbesparing van 90 kilo op.“De nieuwe lichtgewicht aluminium achterasinstallatie is de lichtste in de markt. De combinatie van een nieuwe lichtgewicht as met een lichtgewicht asophanging leidt tot een lager eigen gewicht zonder concessies te doen aan het wettelijke GCW. Een GCW van 50 ton is nog steeds mogelijk. De opbrengst voor transportbedrijven kan hiermee op jaarbasis oplopen tot enkele duizenden euro’s ”, legt Jan Fijnaut uit.