Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor grotere actieradius
Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.
Batterij-elektrische trucks
Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot 440 km bij één lading.
Bekijk al onze elektrische trucksMogelijkheid tot meer accu's
De nieuwe e-as, gepresenteerd op de IAA-beurs in Hannover, Duitsland, maakt nog meer accu's in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.
"Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen", zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.
Serieproductie met de nieuwe e-as start over een paar jaar
Volvo Trucks start over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as en deze vormt een aanvulling op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks.
"We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan. Over een paar jaar zullen we deze nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu," vervolgt Jessica Sandström.
Batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren
Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen.
"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio's en ook tussen verschillende transportopdrachten", besluit Jessica Sandström.