Wat doe jij als je een groen verkeerslicht nadert?
De manier waarop je rijdt, is van invloed op de truck en de prestaties. Onze chauffeurstrainingen helpen je om dat verder te verbeteren. Hoe kun je structureel brandstof besparen én het beste uit je truck halen? Ronald Meupelenberg, Driver & Product Trainer bij Nijwa Groep, geeft in dit blog tips.
Natuurlijk is er, zeker met de huidige hoge prijzen, veel aandacht voor het brandstofverbruik. Kennis over alle functies van de nieuwe generatie trucks is echter net zo belangrijk als de rijstijl van de chauffeur. Neem als voorbeeld de intelligente cruise control I-See. I-See bepaalt op basis van de topografie hoe je zo efficiënt mogelijk een heuvel over komt. Bij aanvang van de heuvel gaat de truck zelf accelereren om zich klaar te maken voor de klim en vlak voor de top gaat de versnellingsbak in de neutraal. Als je dat als chauffeur niet weet, kan je dat in verwarring brengen.
Samenspel tussen techniek en chauffeur
Aan de andere kant neemt zo’n systeem het werk van de chauffeur niet volledig over. Stel dat je vlak voor de top bent, de versnellingsbak automatisch in de neutraal gaat en daardoor de snelheid met 10 km/u terugvalt terwijl het achter je hartstikke druk is. Hoe kun je dan ingrijpen als chauffeur? Want zuinig rijden is belangrijk, maar veiligheid is nog belangrijker. Het is altijd een samenspel tussen techniek en chauffeur.
“Mijn advies: ga eerst rijden, doe ervaring op, kijk waar je tegenaan loopt en volg dan binnen een half jaar de chauffeurstraining.”
De beste lesauto
Bij aankoop van een nieuwe truck geeft Nijwa een voucher voor een Code 95-chauffeurstraining Zuinig Rijden. Mijn advies: ga eerst rijden, doe ervaring op, kijk waar je tegenaan loopt en volg dan binnen een half jaar de chauffeurstraining. Een chauffeurstraining bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Het theoriegedeelte kan klassikaal of via een E-learning worden gedaan. In het praktijkgedeelte ga ik drie uur één-op-één-op pad met een chauffeur om de theorie in de praktijk toe te passen. Uiteraard in je eigen truck, want dat is nog altijd de beste lesauto.
Groen of rood?
Tijdens de praktijktraining kun je ervaren dat kleine veranderingen soms al een groot verschil maken. Wat doe je bijvoorbeeld als je een verkeerslicht nadert dat groen of rood is? Geef je dan extra gas of laat je de truck uitrollen? In negen van de tien gevallen kun je voorspellen wat het meest zinvol is. Groen kan alleen maar veranderen in rood, dus waarom zou je extra gas geven met het risico dat je alsnog moet remmen en brandstof verspilt? Andersom geldt dat ook: als je in de verte ziet dat het verkeerslicht rood is, kun je daar op inspelen door de truck uit te laten rollen. Zo creëer je in feite extra tijd waarin het verkeerslicht weer op groen kan springen en kun je een stop voorkomen. Optrekken van nul naar twintig km/u kost namelijk bijna net zoveel energie als van twintig naar tachtig km/u. Tel maar uit wat het bespaart als je dat tien keer op een dag kunt voorkomen. Dat is eigenlijk de essentie van wat ik doe: chauffeurs op een plezierige wijze maximaal rendement uit hun truck laten halen.