Jan van Keulen Ommen gaat voor zekerheid. Daarom kiest het bedrijf steevast voor een reparatie- en onderhoudscontract bij iedere truck die ze kopen. Wat is voor Jan van Keulen de meerwaarde? “Een onderhoudscontract is voor mij een stuk zekerheid: als er wat is, dan worden we geholpen.”
22 uur per dag onderweg, tot 275.000 kilometer per jaar, veel draaien en keren. “Rijdende melkontvangst is zo’n beetje het zwaarste werk wat je een truck kunt laten doen”, zegt Jan van Keulen, eigenaar van Jan van Keulen Ommen. “Niet alleen vanwege de kilometrage, maar ook vanwege de gewichten en routes. Een volle combinatie weegt 50 ton en we rijden heel veel op binnendoorwegen waar je constant moet remmen en optrekken.”
‘100% uptime is voor ons een must’
Jan van Keulen Ommen collecteert melk bij 175 boeren in Overijssel, Drenthe en Flevoland. “Wij halen dat met drie combinaties op en brengen dat naar productielocaties van onze opdrachtgever FrieslandCampina in heel Nederland. Zowel melkveehouders als FrieslandCampina rekenen op ons. Melkveehouders mogen melk van maximaal zes melkbeurten opslaan. Dat betekent dat we bij iedere boer om de maximaal drie dagen melk moeten collecteren. Als wij een steekje zouden laten vallen, dan zou zowel de boer als FrieslandCampina daar last van hebben. We moeten kunnen vertrouwen op betrouwbaar transportmaterieel en 100% uptime.”
“Je weet precies wat een truck je gaat kosten gedurende de levensduur.”
Grip op de kosten
Jan van Keulen sluit voor elke truck een reparatie- en onderhoudscontract af. “Dat doen we al zo lang ik me kan herinneren. Een onderhoudscontract is voor mij een stuk zekerheid: als er wat is, dan worden we geholpen. We rijden vier à vijf jaar met een truck. Moet er in die periode twee keer een essentieel onderdeel vervangen worden? Dan is dat best een kostenpost. Met een full service onderhoudscontract heb je dat allemaal op voorhand afgedekt en loop je geen risico.”
“De meerwaarde van een servicecontract is ook dat je van tevoren precies weet wat een truck je gaat kosten gedurende de levensduur. We betalen een vast bedrag per maand, gebaseerd op de verwachte jaarkilometrage. Aan het eind van het jaar maken we de balans op en verrekenen we de meer-minder kilometers.”
“Meedenken en proactief handelen: dat gaat bij Nijwa heel goed.”
Nijwa kijkt op afstand mee
Jan van Keulen heeft zes Volvo-trucks in de vloot. “Voor onze Volvo-trucks kiezen we voor het Gold-onderhoudscontract: dat is het meest uitgebreide contract. Hier valt alles onder: de reguliere servicebeurten, reparaties, onderhoud en keuringen maar ook hulp bij pech onderweg. Bovendien kan Nijwa op afstand meekijken en dat is ideaal.”
“Soms geeft de truck een storing aan, dan bellen we Nijwa om te kijken wat er precies aan de hand is. Vaak hebben we binnen een uur een antwoord en geven ze aan of we direct binnen moeten komen, of dat het niet zo’n haast heeft en we er nog even mee door kunnen rijden. Het gebeurt ook wel eens andersom: dat Nijwa iets ziet en dat ze ons bellen om de truck binnen te laten komen.”
‘Ik kan mijn tijd aan andere dingen besteden’
“In principe gaat een truck twee keer per jaar naar binnen voor een servicebeurt, maar soms rijden we zoveel dat een truck bijvoorbeeld al na vier maanden aan de kilometers zit voor een volgende beurt. Nijwa houdt dat bij en stuurt ons een mail als een truck aan een servicebeurt toe is.”
“Dat scheelt mij ook veel werk. Ons werk is soms heel hectisch: de planning verandert of FrieslandCampina heeft extra wielen nodig. Als ik me dan ook nog druk moet maken om het onderhoud… Door de zorg voor het wagenpark door de dealer te laten doen, kan ik mijn tijd aan andere dingen besteden die van meer waarde zijn voor het bedrijf.”
Service aan truck en oplegger
Naast de trucks heeft Jan van Keulen ook de tankopleggers opgenomen in het onderhoudscontract. “Ik wil niet naar twee verschillende partijen moeten voor onderhoud aan de trucks en de opleggers. Als we een truck naar Nijwa brengen voor een servicebeurt, dan wordt de oplegger ook meteen meegenomen. We verwachten dat de dealer ook daarin met ons meedenkt.”
“Zien ze in de werkplaats dat er nog voor een maand remvoering op de oplegger zit? Dan moeten ze de remvoering vervangen door een nieuwe zodat we niet volgende maand met een probleem staan en terug moeten naar de werkplaats. Dat meedenken en proactief handelen gaat bij Nijwa heel goed.”