Brandstof besparen? Willem Dijk AGF over de demo ervaring met de Volvo FH I-Save
Brandstof besparen? Willem Dijk AGF over de demo ervaring met de Volvo FH I-Save

Brandstof besparen? Willem Dijk AGF over de demo ervaring met de Volvo FH I-Save

Willem Dijk AGF testte de Volvo FH I-Save. Mede op basis van deze succesvolle demo, zet Willem Dijk AGF nu onder meer twee Volvo FH-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor in. “Het TCO-plaatje van deze trucks klopt.”

Willem Dijk AGF is een fullservice groothandel, importeur en exporteur in aardappelen, groenten en fruit. “Wij leveren onze producten aan allerlei afnemers”, zegt Willem Dijk jr. “Van de groentehandelaar op de hoek van de straat tot markthandelaren, snijbedrijven, horecagroothandels en retail.”

Van uur tot uur

Producten moeten zo snel mogelijk van de teler naar de consument: tussen de kweker en afnemer zit maximaal 24 uur. Transport is een cruciale schakel om de belofte waar te maken. Willem Dijk AGF voert daarom het transport zoveel mogelijk in eigen beheer uit. “Onze planning wijzigt van uur tot uur, dus bij ons is het altijd een heksenketel”, zegt Dijk. “90% van de transportbewegingen doen we zelf. Daardoor zitten we kort op de bal, zijn we flexibel en kunnen we snel schakelen.”

Volvo demotruck

Willem Dijk AGF zet zelf dertien trucks in, waarvan sinds kort twee Volvo FH 460 4x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Om chauffeurs een goed beeld te geven van de rijprestaties en mogelijkheden van een Volvo-truck, kreeg Willem Dijk AGF de beschikking over een Volvo FH I-Save demo met Globetrotter-cabine. “Alle chauffeurs die ermee gereden hadden, waren zeer enthousiast. Onder andere de I-Shift-versnellingsbak beviel zeer goed.”

640_2022_Willem_Dijk_Enschede-012-web

“Alle chauffeurs die ermee gereden hadden, waren zeer enthousiast.”

Zuinige trucks

Het was voor Willem Dijk AGF de bevestiging om voor Volvo-trucks te gaan. Dijk koos uiteindelijk voor twee Volvo FH I-Save 460 4x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Die beslissing betaalt zich in de praktijk uit. “Voordat we deze trucks in gebruik namen, was het gemiddelde verbruik in onze vloot 1 op 3,85”, zegt Dijk senior. “Met een verbruik van 1 op 4,2 scoren de nieuwe Volvo-trucks zeer goed.”

TCO-plaatje

De trucks worden 24/6 ingezet voor distributiewerk in Nederland, België, Duitsland. De keuze voor Volvo-trucks is evenwel gebaseerd op meer dan alleen het gunstige verbruik en de mening van de chauffeurs. “Wij rijden zeven jaar met een truck”, zegt Dijk junior. “Bij de keuze voor een truck kijk ik naar het totale kostenplaatje. Het verbruik is daarin één van de aspecten, zeker met de huidige brandstofkosten. Daarnaast weeg ik andere zaken mee, zoals aanschafkosten, onderhoud en restwaarde. Het TCO-plaatje van deze Volvo’s FH klopt. Dat blijkt ook in de praktijk, want de cijfers zijn goed.”

Bekijk de Volvo FH I-Save 640_2022_Willem_Dijk_Enschede-023-web

“Het TCO-plaatje van deze Volvo’s FH klopt. Dat blijkt ook in de praktijk, want de cijfers zijn goed.”

Lof

Bij het maken van een afgewogen keuze speelt de input van de dealer een belangrijke rol. “De contacten met Nijwa Hengelo zijn goed. De verkoper heeft ons de informatie gegeven die wij nodig hadden om een besluit te kunnen nemen en bood ons dus aan om een demotruck in de praktijk te testen. Dat helpt om ook de chauffeurs erbij te betrekken, zeker omdat we op dat moment geen Volvo-trucks hadden. De chauffeurs die er mee rijden zijn supertevreden, ik hoor er alleen maar lof over. Bovendien is Nijwa een echte truckgarage. Monteurs zijn enthousiast en hebben aan één woord genoeg om te begrijpen wat je bedoelt, dat werkt heel prettig.”

Benieuwd hoeveel brandstof jij kunt besparen?

Maak een proefrit met de Volvo FH I-Save demo!

Boek jouw proefrit

Nijwa Nieuws direct in je mailbox? Schrijf je in!

Wij sturen je relevante informatie over de onderwerpen die jou interesseren.

Voer een geldig e-mail adres in.
Door mijn gegevens achter te laten ga ik akkoord met het privacybeleid.