Van diesel naar duurzaam. Transport gat de komende jaren veranderen. Volvo Trucks werkt op allerlei manieren aan duurzame trucks met alternatieve aandrijflijnen. Alex Mutlu, Accountmanager Volvo Trucks bij Nijwa Groep, schetst in dit blog de actuele ontwikkelingen.
Als we het hebben over de nieuwste generatie Volvo Trucks, dan zijn er eigenlijk twee pijlers: dieseltrucks en trucks met alternatieve aandrijflijnen. In de basis is de dieselmotor volledig doorontwikkeld. Wellicht ben je reeds bekend met de EURO emissienormen. Deze normen zijn begin jaren ’90 geïntroduceerd en zijn de emissiestandaard van de Europe Unie.
Het doel van deze normen is het terugdringen van uitstoot van CO2 en NOx. De eerste standaard was EURO I en de laatste en op het moment geldende standaard is EURO VI. Die steeds strenger wordende normen hebben ertoe geleid dat truckfabrikanten allerlei ‘bijzaken’ ontwikkeld hebben die uitlaatgassen schoner maken. Enkele voorbeelden zijn de EGR-klep, de toepassing van AdBlue en het integreren van meerdere filters en katalysatoren in het uitlaatsysteem.
Bespaar tot 10% brandstof
Met betrekking tot de nieuwste generatie diesels van Volvo Trucks is er een bijzondere ontwikkeling geweest. Dit is de zogenaamde Turbo Compound Engine. Deze staat los van de emissiestandaarden en is als het ware nog een laatste ontwikkeling van het motorblok zelf. De Turbo Compound is eigenlijk een extra turbo naast de reguliere turbo. In plaats van het aanzuigen van inlaatlucht, drijft deze het vliegwiel op de krukas aan met ‘restenergie’ uit uitlaatgassen. Hiermee krijg je tot 300 Nm extra koppel zonder een druppel brandstof te verbruiken wat resulteert in een werkelijke brandstofbesparing van ongeveer 10% ten opzichte van hetzelfde motorblok zonder Turbo Compound.
Ontdek de Volvo FH I-SaveAlternatieve aandrijflijnen
De tweede pijler wordt gevormd door de alternatieve aandrijflijnen. Er speelt veel op dit gebied, zo zijn er wereldwijd meerdere partijen bezig met verschillende alternatieven. De meest interessante, en voor Volvo Trucks relevante aandrijflijnen zijn:
- LNG (vloeibaar aardgas)
- BEV (elektrische voertuigen met accu’s)
- Waterstof (met een brandstofcel)
Volvo LNG bespaart CO2
Volvo Trucks levert al een paar jaar LNG-voertuigen. Het grootste voordeel, vanuit een duurzaamheidsperspectief, van een aandrijflijn op LNG is dat je tot 100% CO2-besparing kunt realiseren als je gebruikmaakt van bio-LNG. Maar ook bij gebruik van reguliere LNG wordt een CO2-besparing gerealiseerd van circa 23% volgens een rapport van TNO.
Ontdek Volvo LNG-trucksSwitch naar elektrisch
Een volgend alternatief is BEV. Volvo Trucks is volop bezig met de levering en ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen. Deze worden geproduceerd op een platform dat volledig toegewijd is aan de elektrische aandrijflijn en bouwt voort op de kennis en ervaring die in de afgelopen jaren is opgedaan bij Volvo Bus. De Volvo FL Electric en Volvo FE Electric worden al sinds 2019 geproduceerd. Deze hebben afhankelijk van de configuratie een actieradius tot 300 km. Ideaal dus voor stedelijke distributie. Daarnaast heeft Volvo Trucks aangekondigd dat de productie van de ‘zwaardere’ modellen, de Volvo FM Electric, Volvo FH Electric en Volvo FMX Electric, in 2022 start.
De weg naar waterstof
Tot slot is er waterstof. Volvo Trucks is vorig jaar met Daimler een samenwerking aangegaan om krachten te bundelen voor de grootschalige productie van brandstofcellen. Deze cellen zullen de basis vormen voor de waterstoftrucks die beide merken op de markt willen brengen. Exacte data over de productie en levering van Volvo Trucks’ waterstofvoertuigen zijn nog niet bekend, maar feit is dat de grootschalige productie van Volvo’s eigen brandstofcellen de komende jaren flinke stappen zal maken.
Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van accu’s is gewicht en actieradius. Het gewicht van de accu’s kan oplopen tot 2000 kg, wat ten koste gaat van het laadvermogen. Daarnaast is er de actieradius, die is bijvoorbeeld voor een Volvo FL 300 km. Met brandstofcellen op waterstof heb je alle voordelen van elektrisch rijden, maar dan met de reikwijdte van diesel.